صرافی ارز دیجیتال چیست؟

شاخص مقاله صرافی ارز دیجیتال
پلتفرمی است که افراد در آن می توانند ارز های دیجیتالی خود را خرید و فروش کنند. افراد می توانند در این صرافی برای مبادله رمز ارز های خود با یکدیگر فعالیت کنند. صرافی ارز دیجیتال مانند یک بازارساز عمل کرده است و برای خدماتی که ارائه می دهد کارمزد دریافت می کند.

فهرست

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

پلتفرمی است که افراد در آن می توانند ارز های دیجیتالی خود را خرید و فروش کنند. افراد می توانند در این صرافی برای مبادله رمز ارز های خود با یکدیگر فعالیت کنند. صرافی ارز دیجیتال مانند یک بازارساز عمل کرده است و برای خدماتی که ارائه می دهد کارمزد دریافت می کند.

تاریخچه صرافی ارز دیجیتال

این صرافی ها به دلیل اینکه در ابتدای سال های تاسیس خود رونق زیادی نداشتند و بین افراد مورد مقبولیت قرار نگرفته بودند، توسط قانون متوقف می شدند. با گذشتن زمان و محبوب شدن بازار ارز دیجیتال، صرافی ها تحت حمایت قانون و دولت ها قرار گرفتند. امروزه در اکثر کشور ها صرافی های متنوع وجود دارد که روزانه مبادلات ارز دیجیتال در این صرافی ها رخ می دهد.

در سال 2004 قانون با سه نمونه از صرافی های استرالیا، برخورد کرد. همچنین در سال 2006 در ایالات متحده آمریکا یک صرافی تازه تاسیس توسط سرویس امنیت این کشور بسته شد. این صرافی ارز دیجیتال توسط دو فرد به نام های آرتو بودوفسکی و ولادیمیر کاتس که تابعه روسیه و لهستانی بوده اند، تاسیس شد و آن دو به دلیل اتهام فعالیت های غیر قانونی مبادله ارز های دیجیتال تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و هر دو به مدت 5 سال زندان محکوم شدند.

اگر می خواهید درباره نقطه شروع تمام رمز ارز ها بیشتر بدانید، پیشنهاد می کنیم مقاله تاریخ ارز دیجیتال را حتما مطالعه کنید.

انواع صرافی ارز دیجیتال

  • صرافی متمرکز
  • صرافی غیر متمرکز
  • صرافی هیبرید
صرافی ارز دیجیتال متمرکز
صرافی ارز دیجیتال متمرکز

صرافی متمرکز

در صرافی ارز دیجیتال متمرکز شخص ثالت، معاملات را مدیریت و کنترل می کند و به عنوان واسطه بین خریدار و فروشنده عمل می کند. این دلیلی است که اطمینان این صرافی ها به دلیل ممترکز بودن آن نسبت به صرافی غیر متمرکز بیشتر است. صرافی های متمرکز که مانند بانک ها عمل می کند، اشخاصی هستند که وظیفه دارند تراکنش ها را تایید و مدیریت کنند. البته به یاد داشته باشید اکثر معاملات ارز دیجیتال در صرافی های متمرکز انجام می شوند.

مزایای صرافی متمرکز

  • اطمینان و مورد اعتماد بیشتر
  • استفاده راحت و آسان
  • نقدینگی بالا

معایب صرافی متمرکز

  • نیاز به احزار هویت
  • احتمال هک شدن
  • کنترل و مدیریت معامله و تراکنش ها توسط توسعه دهنده صرافی
انواع صرافی های متمرکز
صرافی بایننس Binance

از بهترین صرافی ارز دیجیتال است و معاملات با حجم بسیار زیادی در این صرافی انجام می شود. همچنین این صرافی امکانات بسیار زیادی دارد. از جمله : معاملات آتی و آپشن و دارای ابزار هایی مانند : استاپ لاس و استاپ مارکت. قابلیت های این صرافی در بین کاربران بسیار محبوب بوده است. همچنین از مهم ترین ویژگی این صرافی کارمزد آن می باشد که 1/0 درصد است. این صرافی ارز دیجیتال دارای توکن مخصوص و بومی به نام بایننس کوین که نام اختصارِی آن BNB است، می باشد.

مزایای صرافی بایننس

کارمزد بسیار پایین

پشتیبانی کردن از 600 ارز دیجیتال

دارای چارت های تحلیلی و پیشرفته

امنیت بسیار بالا

صرافی بایننس
صرافی بایننس
صرافی بیت هامب Bithumb

از مشهور ترین صرافی ها می باشد که در کره جنوبی قرار دارد. این صرافی دارای نسخه های موبایلی است و در تلفن های همراه قابل دسترسی می باشد. همچنین این صرافی دارای پشتیبانی 24 ساعته می باشد و زبان های مختلف از جمله انگلیسی،اسپانیایی، چینی، ژاپنی و هندی را پشتیبانی می کند.

مزایای صرافی بیت هامب

انجام شدن معاملات با حجم بالا

دارای استخر نقدینگی بزرگ

امنیت بسیار بالا

24 hour support

صرافی کوین بیس Coinbase

از بزرگ ترین و بهترین صرافی بیت کوین است که در ایالات متحده آمریکا قرار دارد. این صرافی ارز دیجیتال با عرضه سهام عمومی خود به بازار ارز دیجیتال حقانیت بخشید. این صرافی به دلیل دارای یک محیط ساده و آسان بسیار برای افراد مبتدی و تازه وارد مناسب می باشد. همچنین این صرافی دارای یک بیمه نامه است که از سرمایه مشتریان خود حفاظت می کند.

مزایای صرافی کوین بیس

محیط ساده و آسان

امنیت بسیار بالا

پشتیبانی از 100 رمزارز

دارای بیمه نامه

صرافی جمینی Gemini

این صرافی در سال 2014 توسط دوقلوهای Winklevoss تاسیس شد. جمینی بهترین صرافی از لحاظ امنیتی می باشد. این صرافی بیشتر از 50 رمز ارز را پشتیبانی می کند. همچنین جمینی توسط شرکت فدرال بیمه شده است وتمام ارز های دیجیتال که در کیف پول جمینی ذخیره می شوند بیمه هستند.

مزایای صرافی جمینی

دارای محیط ساده و آسان

پشتیبانی بسیار بالا

مجاز به فعالیت در 50 ایالات متحده

بیمه شده توسط شرکت فدرال

پشتیبانی کردن از50 رمز ارز

صرافی اف تی ایکس  FTX

ابن صرافی فعالیت خود را از سال 2019 آغاز کرد. این صرافی خدمات و امکانات بسیار متنوعی دارد و جزو صرافی های پیشرو در بازار ارز دیجیتال به شمار می رود. از ویژگی های این صرافی ارز دیجیتال می توان به : معاملات آتی، بازار اسپات، توکن شرکت ها و بازار NFT اشاره کرد.

مزایای صرافی اف تی ایکس

پشتیبانی کردن از معامله آپشن

حمایت از معاملات آتی

پشتیبانی ازمعاملات روزانه، هفتگی و ماهانه

دارای توکن مخصوص و بومی

کارمزد بسیار پایین

"<yoastmark

صرافی غیر متمرکز

صرافی غیر متمرکز برخلاف صرافی متمرکز توسط هیچ نهادی و یا فردی کنترل نمی شود. تراکنش های معاملات کاربران بدون اینکه نیاز به شخص ثالث باشد، انجام می شود. کاربران در صرافی های غیر متمرکز به صورت مستقیم و همتا به همتا معاملات خود را انجام می دهند.

صرافی های غیر متمرکز منبع باز هستند و به دلیل اینکه توسط هیچ نهادی و هیچ فردی کنترل نمی شود از امنیت بالاتری برخوردار هستند و احزار هویت در این صرافی ها اجباری نمی باشد. کاربران می توانند در این صرافی ها تنها با اتصال به کیف پول خود به صرافی، تراکنش و معاملات خود را انجام دهند.

بهترین صرافی های غیر متمرکز
  • صرافی یونی سواپ
  • صرافی پنکیک سواپ
  • صرافی سوشی سواپ
  • صرافی وان اینچ
  • صرافی کرو فایننس
صرافی یونی سواپ

اولین صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز که در بین کاربران بازار ارز دیجیتال محبوبیت بسیاری پیدا کرد. هنگامی که یونی سواپ با استقبال بسیاری از کاربران قرار گرفت، باعث شد که این صرافی جزو محبوب ترین صرافی های ارز دیجیتال قرار بگیرد. این صرافی بر روی بلاک چین اتریوم در سال 2018 فعالیت خود را آغاز کرد و از مدل بازار ساز خودکار استفاده می کند. کارمزد تراکنش در این صرافی 0.3 درصد می باشد و از طریق توکن هایی که بر شبکه اتریوم فعال هستند، قابل پرداخت است.

صرافی پنکیک سواپ

از برجسته ترین صرافی های غیر متمرکز است که بر بستر بلاک چین بایننس فعالیت خود را آغاز کرد. این صرافی در سال 2021 شاهد رشد معاملات خود بود. همچنین این صرافی دارای توکن مخصوصی به نام CAKE می باشد. پنکیک سواپ به کابران خود این امکان را می دهد تا با توکن های  BEP-20 فعالیت خود را انجام دهند. امکان خرید و فروش  NFT در این صرافی امکان پذیر می باشد.

صرافی سوشی سواپ

این نسخه اصلاح شده یونی سواپ است. سوشی سواپ امکان تبادل توکن های بلاک چین و پلتفرم لایه دوم را برای کاربران خود فراهم کرده است. این صرافی از اولین صرافی های غیر متمرکزی است که بر روی شبکه اولنچ، فانتوم، سلو و هارمونی فعالیت خود را آغاز کرد و اولین صرافی است که بر روی چند بلاک چین فعالیت می کند.

صرافی سوشی سواپ
صرافی سوشی سواپ
صرافی وان اینچ

وان اینچ جزو بهترین صرافی غیر متمرکز است. وان اینچ از چندین صرافی تشکیل شده است و به کاربران خود این این امکان را می دهد تا سفارش های نامحدودی را ثبت کنند. کارمزد این صرافی ارز دیجیتال بستگی به سفارش هایی که انجام می شود، دارد. در این صرافی شما علاوه بر سودی که از طریق ترید کردن رمز ارز ها به دست می آورید، می توانید در استخر های نقدینگی و اعطای وام، شرکت کنید و دارای سود شوید. همچنین صرافی وان اینچ دارای توکن مخصوص و بومی به نام 1inch می باشد.

صرافی کرو فایننس

کرو فایننس جزو بزرگ ترین صرافی غیر متمرکز به شمار می رود. این صرافی در بلاک چین اتریوم فعالیت می کند و برای تبادل استیبل کوین ها ساخته و طراحی شده است. علاوه بر فعالیت بر بستر اتریوم بر بستر اوالنچ، پالیگان و فانتوم فعالیت می کند. کرو معادل صرافی یونی سواپ است. همچنین این صرافی به کاربران خود این امکان را می دهد تا با استفاده از استیبل کوین هزینه کمتری را پرداخت کنند. کارمزد این صرافی 0.04 درصد می باشد که نیمی از آن به تامین کننده نقدینگی و نیم دیگر آن به سهام گذار تعلق می گیرد.

صرافی هیبرید

نوع سوم صرافی ارز دییجتال، صرافی هیبرید می باشد. این صرافی ترکیبی از صرافی متمرکز و غیر متمرکز است. صرافی هیبرید بر پایه ویژگی های صرافی های متمرکز و غیر متمرکز ساخته شده است. در صرافی هیبرید از حالتی به نام اسکرو استفاده می شود. این قابلیت دارای یک مکانیزمی است که دارایی کاربران را به صورت امن قفل می کند و بعد از رضایت فروشنده و خریدار، این دارایی آزاد می شود.

در این صرافی ابزار های راستی آزمایی استفاده می شود و تراکنش ها با سرعت بسیار بالا در یک محیط کاملا امن، انجام می شود. همچنین در این صرافی کاربران می توانند بدون حضور واسطه از دارایی خود استفاده کنند. البته بر خلاف صرافی های غیر متمرکز، در این صرافی نقدینگی بسیار زیادی در اختیار کاربران قرار می گیرد.

از مزیت های این صرافی می توان به نبودن نواقص و ضعف های صرافی  متمرکز و غیر متمرکز و کنترل کامل دارایی توسط خود کاربر، داشتن حریم خصوصی امن و محافظت کاملا امن از دارایی کاربران اشاره کرد.

بهترین صرافی هیبرید
  • صرافی ایدو (Eidoo)
  • صرافی لگولاس (Legolas)
  • صرافی کورکس (Qurrex)
صرافی ایدو(Eidoo)

ایدو یکی از صرافی های مطرح صرافی هیبرید است. این صرافی در حال توسعه است و در بلاک چین اتریوم فعالیت می کند. در این صرافی فقط خود کاربران می توانند موجودی حساب خود را ببینند و بدون حضور به شخص ثالث می توانند تراکنش های خود را انجام دهند.

صرافی لگولاس(Legolas)

این صرافی از دفتر کل متمرکز استفاده می کند تا یک محیط امن و مطلوب را برای انجام شدن تراکنش ها فراهم کند. صرافی لگولاس دارای ساختاری نیمه متمرکز و خارج از محیط بلاک چین است، ولی اطلاعات تراکنش ها بر روی بلاک چین ذخیره می شوند.

صرافی کورکس (Qurrex)

این صرافی به عنوان اولین صرافی ترکیبی معرفی شد و مدعی شد که با توسط  بلاک چین، توانسته نود های متمرکز و غیر متمرکز را به کار بگیرد. همچنین این صرافی اعلام کرده است که قصد دارد خدمات مختلف و متنوعی را به کاربران خود ارائه دهد.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم سه نوع صرافی ارز دیجیتال را به شما همراهان رمزگشا معرفی کنیم. هرکدام از این صرافی ها دارای ویژگی های بسیار ویژه می باشند که باعث شده تا طرفداران بسیار زیادی پیدا کنند. اینکه شما بخواهید با کدام صرافی کار کنید بستگی به سلیقه شما دارد. البته که هر معامله گری برای انجام ترید؛ نیاز به کیف پول می باشد. ما قبلا مطالبی برای شما درباره ی انواع کیف پول ارز دیجیتال ، تهیه کرده ایم که پیشنهاد می کنیم حتما برای آشنایی بیشتر ، آن را مطالعه کنید. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

شرکت رمزگشا با چندین سال سابقه در زمینه تحلیل ارز دیجیتال و فارکس فعالیت می‌نماید. ramzgosha academy دارای دوره های تخصصی در زمینه هوش مالی ، تریدر حرفه ای فشرده و نیمه فشرده است . همچنین شرکت رمزگشا با بهره گیری از تحلیلگران و مشاوران باتجربه آماده انتقال این تجربیات به شما عزیزان می­باشد . شما می توانید در صورت نیاز با مشاوران ما در ارتباط باشید .

با تشکر از شما خواننده گرامی سایت رمزگشا که ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید .

11 responses to “صرافی ارز دیجیتال چیست؟”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

وارن بافت و استراتژی سرمایه گذاری

وارن بافت و استراتژی سرمایه گذاری

وارن بافت یکی از ثروتمندترین افراد دنیا می باشد . که بطور مداوم در لیست ثروتمندترین افراد  نشریاتی مانند فوربز قرار می­گیرد . وی  هم اکنون ( جولای 2023 ) با دارایی بیش از 115 میلیارد دلار هفتمین فرد ثروتمند جهان محسوب می­شود .

مطالعه بیشتر »
robot-Trader-رمزگشا-مقاله-ربات-تریدر-چیست-شاخص

ربات تریدر چیست ؟

ربات‌های تریدر به عنوان نمونه‌ای از هوش مصنوعی و ابزارهای خودکار در بازارهای مالی، با استفاده از الگوریتم‌ها و قوانین مشخص طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند. این ربات‌ها، قادر به تحلیل داده‌های بازار، تشخیص الگوهای معاملاتی، و اتخاذ تصمیمات مبتنی بر استراتژی‌های تجاری هستند. عملکرد این ربات‌ها بر پایه قواعد و قوانین قبلی تعیین می‌شود و به طور خودکار معاملات را انجام می‌دهند. این ویژگی‌ها باعث شده تا ربات‌های تریدر جایگاه ویژه‌ای در بازارهای مالی پیدا کنند و مورد توجه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران قرار گیرند.

مطالعه بیشتر »
Robot-Trader-شاخص-دانود-ربات-تریدر-رمزگشا

ربات تریدر و ویژگی های آن !

ربات تریدر به یک سیستم اتوماتیکی گفته می شود که براساس یک الگوریتم معینی ، به جای شما در بازار های ارز دیجیتال ترید انجام می دهد. شما با استفاده از یک ربات تریدر اتوماتیک ، می توانید بدون نیار به حضور خود ، کسب درآمد داشته باشید .همچنین قیمت خریداری و استفاده از این ربات های تریدر به گونه ای است که اکثریت افراد می توانند آن را خریداری و با استفاده ی صحیح از آن ، کسب درآمد داشته باشند.

مطالعه بیشتر »

en_USEnglish