صرافی غیر متمرکز چیست ؟

صزافی غیر متمرکز-چیست-؟

فهرست

صرافی غیر متمرکز

صرافی غیر متمرکز یک پلتفرمی می­باشد که دارای فرآیند خرید و فروش ارزهای دیجیتال می­باشد که به صرافی های سنتی بسیار شباهت دارد. این صرافی بر روی بلاک چین ساخته شده است و کارها را به صورت خودکار و بدون واسطه و بدون اینکه نیاز به مجوز داشته باشد، انجام می دهد. صرافی های غیرمتمرکز نظیر به نظیر ( Peer to Peer ) می­باشند، یعنی سرمایه های دیجیتالی در این صرافی بدون هیچ واسطه ای و مستقیم بین خریداران و فروشندگان معامله می کنند.

شما لازم نیست در صرافی غیر متمرکز احراز هویت کنید. فقط نیاز است کیف پول خود را به یک صرافی متصل کنید.

صرافی های غیرمتمرکزغیرامانی هستند و این امکان را به کاربران خود می دهد تا زمان استفاده کردن از این صرافی ها مالکیت کلید خصوصی را در اختیار خود داشته باشند. پس با این روش ارزهای دیجیتالی که دارید در اختیار خودتان قرار می گیرد و شما می توانید به راحتی هر زمان که خواستید مبادلات ارزهای دیجیتال خود را انجام دهید.

صرافی غیر متمرکز هیچ نهاد مرکزی ندارد، بلکه این صرافی بر اساس قرارداد های هوشمندی هستند که به صورت خودکارعمل می کنند و تراکنش ها را پیگیری می کند و آن را در بلاک چین به ثبت می رساند.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که همه ی صرافی های غیر متمرکز به صورت یکسان و یک شکل عمل نمی کنند و برخی از صرافی ها از دفاتر سنتی به همراه پروتکل نقدینگی استفاده می کنند.

تاریخچه صرافی غیر متمرکز

در سال 2009 هنگامی که بیت کوین ساخته شد، هیچ صرافی مخصوصی برای خرید و فروش این رمزارز وجود نداشت. صرافی هایی که برای انجام شدن این کار ایجاد شده اند، صرافی های متمرکز بودند. هویت صرافی متمرکز با هدفی که بیت کوین درنظر داشت متفاوت بود و همچنین صرافی های متمرکز بارها و بارها مورد سرقت سرمایه و هک شدن قرار گرفته است.

اتفاق افتادن این مسائل ها باعث شد تا یک ایده و نوآوری جدیدی ارائه شود تا علاوه بر پیش نیامدن مسائل هک و سرقت، با اهداف بیت کوین همسو باشد. اولین صرافی غیر متمرکزی که راه اندازی شد، صرافی ان اکس است اکسچینچ ( NXT Asset Exchange ) است. این صرافی فقط سرمایه های داخلی و بومی خود را پشتیبانی می کرد. بعد از راه اندازی شدن این صرافی، افراد متوجه شدند که نیاز به صرافی غیر متمرکز برای انجام شدن معاملات خود دارند.

تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز

  • نگهداری از سرمایه ها
  • ضرر موقت
  • قوانین
  • نقدینگی
  • معاملات
  • قابل دسترس بودن

صرافی غیر متمرکز-تفاوت

نگهداری از سرمایه ها :

مهم ترین قسمتی که می توان به آن اشاره کرد نوع نگه­داری از سرمایه ها می باشد، اینکه چه افرادی بر روی دارایی و سرمایه شما نظارت می­کنند، شما مالک دارایی خود هستید یا صرافی ها ؟

در صرافی متمرکز شما باید سرمایه خود را در صرافی قرار دهید تا بتوانید معامله خود را انجام دهید، اما در صرافی غیرمتمرکز شما می توانید که اختیار سرمایه های خود را داشته باشید.

ضرر موقت :

صرافی غیرمتمرکز با استفاده از استخرهای نقدینگی سیستم دقیق و منظمی را برای انجام شدن معاملات خود ایجاد می کند. استخر نقدینگی ریسک نمایانی برای افراد تامین کننده این استخر ها دارد. تامین کنندگان این استخر ها با واریز کردن توکن در استخر نقدینگی با همان مقدار،دارای سهم از استخر نقدینگی می شوند.

توکن هایی که در استخر نقدینگی واریز می شود به علت معاملات و نوسانات دچار تغییر قیمت می­شود. بنابراین هنگامی که تامین کننده قصد دارد که سهم خود را برداشت کند متوجه می­شود که توکن ها ارزش خود را از دست داده اند. این موضوع درحالی اتفاق می افتد که در صرافی متمرکز احتمال ضرر همیشگی و دائم وجود ندارد و این موضوع باعث شده تا این نوع یک ویژگی برای صرافی محاسبه شود.

 

قوانین:

در سال های گذشته ، صرافی های غیر متمرکز محبوبیت زیادی در بین کاربران پیدا کرد. اما این صرافی دارای یک سری قوانینی است که کاملا به این قوانین پایبند است. صرافی غیرمتمرکز به عکس صرافی متمرکز از قوانین (kyc) و قوانین مقابله کردن با پولشویی پیروی نمی کند.

درصرافی غیرمتمرکز معملات به صورت خودکار انجام می شود. این قوانین باعث شده است تا معمله گران نگران معاملات خود نباشند.

نقدینگی :

از تفاوت های صرافی غیر متمرکز و متمرکز مربوط به نقدینگی است.  نقدینگی در صرافی های غیرمتمرکز و به خصوص استفاده کردن از استخر نقدینگی در بازارسازهای خودکار خیلی بیشتر است. اما یک سری اتفاقات باعث می شود تا بر نقدینگی این صرافی اثر منفی بگذارد.

به طور مثال صرافی غیر متمرکز به دلیل منطبق نبودن با قوانین از تامین کردن نقدینگی توسط سرمایه گذاران بزرگ محروم می باشند.

صرافی غیرمتمرکز به دلیل اینکه صرافی نوظهوری هست نمی تواند با صرافی متمرکز بزرگ رقابت کند. درصورتی که نقدینگی مناسب وجود نداشته باشد ، صرافی غیر متمرکز به علت هزینه های زیاد و لغزش های قیمتی، نمی تواند گزینه مناسبی برای سفارش های بزرگ باشد.

معاملات :

تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز در معاملاتی می باشد که به کاربران خود ارائه می دهد. صرافی های متمرکز گزینه های بسیاری را به کاربران خود برای معاملات پیشنهاد می کند ، مانند وام دهی ارزدیجیتال، ایر دراپ( Air Drop )، معاملات آتی و اختیار معامله . این در صورتی می باشد که صرافی غیر متمرکزفقط  بخشی از این گزینه را در اختیار خود دارد.

 

 قابل دسترس بودن :

مدیریت صرافی متمرکز بر عهده سازمان های متمرکز می­باشد، به همین دلیل صرافی ها در مقابل سقوط بازار آسیب پذیر هستند. هنگامی که بازار دچار سقوط  قیمت می شود، صرافی ها به دلیل اینکه ضرر کاربران را کاهش دهند، دسترسی آنها را محدود می کند. صرافی های غیر متمرکز با همچین مشکلی روبرو نیستند، چن هیچ واسطه ای در کار ندارند. بازار در هر وضعیتی که قرار بگیرد صرافی های غیر متمرکز در دسترس می باشند و کاربران می توانند ارزهای خود را به راحتی معامله کنند.

مزایا و معایب صرافی غیرمتمرکز

مزایای صرافی غیرمتمرکز

  • دارای تنوع بالای توکن ها
  • کاهش پیدا کردن ریسک های حملات سایبری
  • حریم خصوصی
  • قابل استفاده و دارای کاربرد در کشور های پیشرفته و قابل توسعه

معایب صرافی غیر متمرکز

  • دارای محیط پیچیده
  • آسیب پذیر بودن قراردادهای هوشمند
  • حضور توکن های پر ریسک
  • استفاده از صرافی غیرمتمرکز

شما برای اینکه از صرافی غیرمتمرکز استفاده کنید نیازی به ایمیل ندارید و فقط کافی است که یک کیف پولی که با قرارداد های هوشمند صرافی سازگار باشد داشته باشید و آن را به پلتفرم وصل کنید. شما در ابتدا باید بلاک چین خود را انتخاب کنید، به علت اینکه کارمزد تراکنش های هر شبکه متفاوت می باشد و بعد باید مقداری توکن که با آن شبکه سازگار است، وارد کیف پول خود کنید زیرا برای پرداخت کارمزد تراکنش ها باید با ارزهای دیجیتال بومی آن شبکه پرداخت کنید.

بهترین صرافی غیرمتمرکز

یونی سواپ (uniswap)

اولین صرافی غیرمتمرکزی است که دارای محبوبیت زیادی می­باشد. استقبال شدید از سوی کاربران از این صرافی باعث شده است تا این صرافی جزو برترین صرافی غیرمتمرکز شناخته شود. این صرافی بر روی بستر بلاک چین اتریوم فعالیت می کند.

صرافی غیر متمرکز--یونی

پنکیک سواپ (Pancakeswap)

از محبوب ترین صرافی غیرمتمرکز است که بر روی بستر بلاکچین بایننس اسمارت چین فعالیت می کند. این صرافی از توکن های BEP20 پشتیبانی می کند و شما می توانید در این صرافی NFT  را خرید و فروش کند.

کرو (Curve)

یک پلتفرمی است برای مبادلات استیبل کوین ها و دیگر توکن های که قیمت های آن ها به هم نزدیک هستند. کارمزد معاملات در این پلتفرم بسیار پایین است که نیمی از آن به تامیین کنده استخر نقدینگی و نیم دیگر آن به سهام گذار پرداخته می شود. کرو بر بستر بلاک چین اتریوم ساخته شده است ولی به دیگر بلاکچین ها مانند اولنچ ، پالی گان و فانتوم هم فعالیت می کند.

سوشی سواپ(Sushiswap)

سوشی سواپ یک نسخه اصلاح شده از یونی سواپ است که امکان تبادل توکن هایی که دارای چند بلاکچین می باشد را فراهم کرده است. اولین صرافی است که برروی چند بلاکچین فعالیت می کند، بلاک چین های مثل : اولنچ، فانتوم، سئو و هارمونی

اسپوکی سواپ ( Spooky swap )

محبوب ترین صرافی غیرمتمرکز در بلاک چین فانتوم است. اسپوکی سواپ مورد تایید بنیاد فانتوم می باشد. این صرافی برعکس برخی از صرافی های غیرمتمرکز این امکان را می دهد تا کاربران سفارش هایی که مشابه با صرافی متمرکز است را انجام دهند.

کوئیک سواپ (QuckSwap)

کوئیک سواپ صرافی غیرمتمرکز است که برای تبادلات توکن های  ERC20  مورد استفاده قرار می گیرد. این صرافی مانند اسپوکی سواپ علاوه بر تبادلات توکن های عادی، سفارشات لیمیت را هم پشتیبانی می کند. به خاطر سرعت بسیار زیاد شبکه پالی گان، کوئیک سواپ تراکنش هارا به سرعت انجام می دهد.

ریدیوم (Raydium)

بر روی بستر بلاک چین سولانا ساخته شده است. این صرافی علاوه بر بازارساز خودکار از دفتر سفارش نیز استفاده می کند. این صرافی نقدینگی را از استخر نقدینگی و پلتفرم سروم جمع آوری می کند . ریدیوم لانچ پدی برای جذب کردن سرمایه از نرم افزار های غیرمتمرکز استفاده می کند.

تریدرجو ( TraderJoe)

این صرافی بر روی بستر بلاک چین اولنچ فعالیت می کند. تریدرجو علاوه بر تبادلات توکن ها ، خدمات دیگری مثل کشت سود و لانچ پد و وام دهی دیفای را به کاربران خود ارائه می دهد. محیط کاربری این صرافی بسیار راحت و ساده است. این صرافی بیشتر از 100 توکن را پشتیبانی می کند. تریدرجو NFT  هایی که بر اولنچ مبتنی هستند را پشتیبانی می کند.

 

آسترو سواپ ( AstroSwap)

آسترو سواپ بر روی بستر بلاک چین ولاس ساخته شده است. این صرافی از معدود ترین صرافی می باشد که کاربران می توانند با استفاده از کیف پول متاماسک، توکن های بلاک چین مختلف را تبادل کنند

صرافی غیر متمرکز-ساندی سواپ

ساندی سواپ ( SundaeSwap )

اولین صرافی است که بر روی بستر بلاک چین کاردانو فعالیت می کند. این صرافی از بازارساز خودکاراستفاده می کنند و کارمزد استخر نقدینگی ان بسیار کم است. محیط این صرافی بسیار ساده است که فقط دارای چند گزینه برای تبادلات توکن ها است.

سخن آخر

صرافی غیرمتمرکز با هدف رفع کردن نگرانی کاربران درباره امنیت ایجاد شده است. از زمان گذشته تا به حال این صرافی های غیرمتمرکز پیشرفت های خیلی زیادی کرده اند و بین کاربران محبوبیت بسیار بالایی دارند. به قدری این صرافی های غیرمتمرکز پیشرفت کردند که،  درحال حاضر در رقابت با صرافی های متمرکز می باشند. ما تفاوت صرافی غیرمتمرکز و متمرکز را خدمت شما عزیزان ارائه کردیم و شما با مطالعه کردن این تفاوت ها و بررسی بیشتر درباره ی این صرافی ها تصمیم خود را برای سرمایه گذاری کردن بگیرید.

شرکت رمزگشا با چندین سال سابقه در زمینه تحلیل ارز دیجیتال و فارکس فعالیت می‌نماید. ramzgosha academy دارای دوره های تخصصی در زمینه هوش مالی ، تریدر حرفه ای فشرده و نیمه فشرده است . همچنین شرکت رمزگشا با بهره گیری از تحلیلگران و مشاوران باتجربه آماده انتقال این تجربیات به شما عزیزان می­باشد . شما می توانید در صورت نیاز با مشاوران ما در ارتباط باشید .

با تشکر از شما خواننده گرامی سایت رمزگشا که ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید .

 

 

12 responses to “صرافی غیر متمرکز چیست ؟”

  1. آینده ی تمامی مناسبات تجاری به سمت غیرمتمرکز شدن و شبکه محور بودن پیش می‌ره. قیمت های رقابتی و مالکیت جمعی از مزایای سیستم های غیرمتمرکز هست.
    سپاس از مقاله ی خوب شما

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

وارن بافت و استراتژی سرمایه گذاری

وارن بافت و استراتژی سرمایه گذاری

وارن بافت یکی از ثروتمندترین افراد دنیا می باشد . که بطور مداوم در لیست ثروتمندترین افراد  نشریاتی مانند فوربز قرار می­گیرد . وی  هم اکنون ( جولای 2023 ) با دارایی بیش از 115 میلیارد دلار هفتمین فرد ثروتمند جهان محسوب می­شود .

مطالعه بیشتر »
robot-Trader-رمزگشا-مقاله-ربات-تریدر-چیست-شاخص

ربات تریدر چیست ؟

ربات‌های تریدر به عنوان نمونه‌ای از هوش مصنوعی و ابزارهای خودکار در بازارهای مالی، با استفاده از الگوریتم‌ها و قوانین مشخص طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند. این ربات‌ها، قادر به تحلیل داده‌های بازار، تشخیص الگوهای معاملاتی، و اتخاذ تصمیمات مبتنی بر استراتژی‌های تجاری هستند. عملکرد این ربات‌ها بر پایه قواعد و قوانین قبلی تعیین می‌شود و به طور خودکار معاملات را انجام می‌دهند. این ویژگی‌ها باعث شده تا ربات‌های تریدر جایگاه ویژه‌ای در بازارهای مالی پیدا کنند و مورد توجه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران قرار گیرند.

مطالعه بیشتر »
Robot-Trader-شاخص-دانود-ربات-تریدر-رمزگشا

ربات تریدر و ویژگی های آن !

ربات تریدر به یک سیستم اتوماتیکی گفته می شود که براساس یک الگوریتم معینی ، به جای شما در بازار های ارز دیجیتال ترید انجام می دهد. شما با استفاده از یک ربات تریدر اتوماتیک ، می توانید بدون نیار به حضور خود ، کسب درآمد داشته باشید .همچنین قیمت خریداری و استفاده از این ربات های تریدر به گونه ای است که اکثریت افراد می توانند آن را خریداری و با استفاده ی صحیح از آن ، کسب درآمد داشته باشند.

مطالعه بیشتر »

en_USEnglish