تاریخ ارزدیجیتال – همه چیز از اینجا شروع شد !

تاریخ ارزدیجیتال

فهرست

ارزدیجیتال یکی از کاربردی ترین پدیده های دنیای امروزی ما است . از زمانی که ارزدیجیتال اختراع شد و در دسترس اکثر افراد قرار گرفت ، بسیاری از مشکلات ما حل شد . در این مقاله ، شرکت رمزگشا می خواهد درباره ی تاریخ ارزدیجیتال و نقطه ی شروع یکی از بزرگترین پیشرفت های بشر برای شما توضیح بدهد . اگر مطلبی است که علاقه دارید شرکت رمزگشا برای شما درمورد آن مقاله ای تهیه کند ، حتما در قسمت نظرات بنویسید .

اولین تراکنش واقعی بیتکوین در تاریخ ارزدیجیتال

ده هزار بیتکوین برای دو پیتزای بزرگ ! شاید این موضوع ، در حال حاضر برای ما خنده دار باشد اما در واقع این اولین تراکنش واقعی بیتکوین در تاریخ ارزدیجیتال می باشد .

روز may 22 ، سال 2010 اولین باری بود که تاریخ ارزدیجیتال برای اولین بار تراکنش بیتکوین را که در november 2021 ، به قیمت 69،000$ رسید ، تجربه کرد . از این رمزارز پر ابهت برای خریدن چیزی به این سادگی استفاده شده است . برای دریافت این دو پیتزا ، بیتکوین ها برای داوطلبی در انگلستان فرستاده شد . او یک تماس تلفنی برقرار کرد و هزینه تجویل 30$ پیتزا را به برنامه نویس اهل فلوریدا ( Laszlo Hanyecz ) پرداخت کرد  .

ممکن است در حال حاضر ، 30$ عددی چشم گیری نباشد ، اما در تاریخ ارزدیجیتال ، یک قدم بسیار بزرگی بود تا به عنوان هیجان انگیز ترین پدیده و پیشرفت تکنولوژی در قرن 21ام شناخته شود . ما دنبالۀ این تاریخ را در ادامه ی این مقاله ، بررسی می کنیم و در باره ی نحوه ی به وجود آمدن آن ها برای اولین بار و پیشبینی ما از راه آینده ی آن ها ، صحبت می کنیم .

ایده ی ارزدیجیتال

ایده ی کریپتوکارنسی برای اولین بار در سال 1983 توسط دیوید چاوم ( David Chaum ) ظهور کرد . این رمزنگار آمریکایی ، مقاله کنفرانسی را منتشر کرد که شکل اولیه پول الکترونیکی رمزنگاری ناشناس را تشریح کرد . در واقع ، تصویر کلی این بود که یک رمزارز بتواند بدون شناسایی و بدون استفاده از نهاد های متمرکز ( مثل بانک ) ، به راحتی انتقال پیدا کند  .

در سال 1995 ، چاوم ( Chaum ) بر روی ایده ی خود سرمایه گذاری کرد و یک رمزارز اولیه به نام دیجی کش ( Digicash ) را اختراع کرد . این رمزارز اولیه ، به نرم افزار کاربر پسندی دارا بود که وجه را از بانک برداشت و قبل از ارسال وجوه مذکور به گیرنده ، کلید های رمزنگاری شده خاصی را لازم داشت.

بیت گلد ( BitGold ) که اغلب به عنوان پیش درآمد مستقیم بیتکوین در نظر گرفته می شود ، در سال 1998 توسط نیک سابو ( Nick Szabo ) طراحی شد .

نیک سائو

این رمزارز نیازمند به یک داوطلب برای حل کردن پازل و معما های رمزنگاری شده بود و در واقع ، افرادی که معما ها را حل می کردند ، جایزه ای در آخر به دست می آوردند . نتیجه ی تلفیق شدن این پروژه با کار آقای چاوم ، یک محصولی بسیار مشابه به بیتکوین را تولید می کند  .

اما سابو نتوانست مشکل دوبار خرج کردن رمزارز ها ( اطلاعات دیجیتال می تواند کپی و پیست  ( Paste ) بشوند ) را بدون استفاده از یک سازمان متمرکز ، حل کند .

و تقریبا یک دهه بعد ، یک فرد یا گروه ناشناخته ای که با اسم ساتوشی ناکاموتو ( Satoshi Nakamoto ) فعالیت می کردند ، با انتشار یک گزارش رسمی دولتی ، تاریخ ارزدیجیتال و بیتکوین را به جریان انداخته و ” Bitcoin – A Peer to Peer Electronic Cash System ” را معرفی کردند  .

پیتزا بیتکوین - تاریخ ارزدیجیتال
پیتزا بیتکوین – تاریخ ارزدیجیتال

 

آغاز تاریخ  ( 2010-2008 )

همانطور که گفتیم ، در روز 31 october سال 2008 ، satoshi nakamoto  گزارش رسمی دولتی بیتکوین را منتشر و در آن ، عملکرد شبکه بلاک چین بیتکوین را توصیف کرد . ساتوشی به صورت رسمی ، فعالیت خود را بر روی بیتکوین از روز August 18 سال 2008 ، زمانی که Bitcoin.org را خریداری کرد ، شروع کرد . در حالی که موضوع اصلی مقاله ی ما نیست ، اما باید این را در نظر داشته باشیم که بیتکوین و تمام رمزارز های دیگر ، بدون تکنولوژی بلاکچین ( Blockchain ) که در ساده ترین حالت شامل ایجاد ساختار های داده غیر قابل تغییر است ، امکان پذیر نبود .

ساتوشی ناکاموتو اولین بلوک شبکه بیت کوین را در 3 january سال 2009 استخراج کرد . آن ها عنوانی از روزنامه تایمز را در این بلوک اولیه جاسازی کردند و اشاره ی دائمی به شرایط اقتصادی ( کمک های مالی بانکی و یک سیستم مالی متمرکز ) داشتند که بیتکوین تا حدی واکنشی علیه آن بود  .

به اولین بلوکی که 50 بیتکوین از آن استخراج شد ، بلوک پیدایش گفته می شود . بیتکوین در آن زمان و تا چند ماه بعد از پیدایش آن ، تقریبا هیچ ارزشی نداشت . 6 ماه بعد از اینکه بیتکوین امکان ترید شدن را کسب کرد ، در ماه april سال 2010 ، ارزش هر یک بیتکوین ، کمی کمتر از 14 cents بود . و در اوایل ماه November قیمت آن به 36 cents افزایش و نزدیک به  cents 29 ، ثبات پیدا کرد       .

شروع شکل گیری بازار ( 2014 – 2010 )

البته که که هنوز قیمت آنچنانی نداشت ، اما بیتکوین داشت ثابت می کرد که می تواند واقعا پتانسیل سرمایه گذاری داشته باشد . در february 2011 ، قیمت آن به 1.06$ افزایش و دوباره به تقریبا 87 cents کاهش یافت . در بهار ، تا حدی به دلیل داستان فوربس در مورد ” ارز رمزنگاری ” جدید ، قیمت افزایش یافت . از اوایل april تا پایان ماه may ، ارزش بیتکوین از 86 cents به 8.89$ افزایش یافت . در اوایل june ، پس از اینکه Gawker  داستانی در مورد جذابیت این ارز در جامعه فروش آنلاین مواد مخدر منتشر کرد ، قیمت آن در یک هفته بیش از سه برابر شد و به حدود 27$ رسید و ارزش بازار بیتکوین در گردش ، نزدیک به 130 میلیون دلار رسید . با این حال ، تا september 2011 ، ارزش دوباره به حدود 4.77 دلار کاهش یافت .

پدیده لایت کوین

در october همان سال ، لایت کوین ( نسخه ی به روز بیتکوین ) ظاهر شد . لایت کوین با سرعت به دومین ارزدیجیتال بزرگ بازار از نظر ارزش ، با آرشیو CoinMarketCap که PPCcoin Namecoin را نشان در 10 مورد دیگر را به دنبال داشت ، تبدیل شد . چنین ارز های رمزپایه ای به سرعت آلت کوین نامیده شدند که برخی از بیتکوین و برخی دیگر بر اساس کد های جدید ، منشعب یا به اصطلاح فورک ( Fork  )  شده اند . در سال 2012 ، قیمت بیتکوین به طور پیوشته رشد کرد و در September همان سال ، بنیاد بیتکوین برای ترویج توسعه و جذب بیتکوین تاسیس شد . ریپل ( Ripple ) که سپس به عنوان opencoin شناخته می شد ، در همان سال راه اندازی شد و این پروژه در سال بعد ، سرمایه گذاری خطر پذیر ( venture capital  ) را جذب کرد .

در سال 2013 ، در میان مسائل مربوط به قوانین فدرال ، جنایی و مقررات نرم افزاری ، قیمت بیتکوین به صورت پیوسته ، افزایش و دوباره کاهش یافت . در روز November 19 ، قیمت آن به 755$ رسید و در همان روز نیز به قیمت 378$ کاهش یافت . تا November 30 ، دوباره قیمت آن به 1163$ رسید . البته که این قیمت فقط یک شروعی برای کاهش بلند مدت بیتکوین بود که با رسیدن به 152$ در ماه January 2015 ، به اتمام رسید .

کلاهبرداری ها بر سر فصل ها غالب شدند

از بزرگترین فاجعه های تاریخ ارزدیجیتال ، سرنوشت صرافی Mt.Gox می باشد . ملاک هایی مانند بین المللی ، ناشناس بودن و عدم کنترل متمرکز ، ارزدیجیتال را برای مجرمان بسیار جذاب می کند . در ماه january 2014 ، بزرگترین صرافی بیتکوین دنیا ( Mt.Gox ) با از دست دادن 850000 بیتکوین ، ورشکستگی خود را اعلام کرد . در حالی که مشخص نیست دقیقا چه اتفاقی برای این صرافی افتاده است ، اما حدس زده می شود که در مرور زمان و از سال 2011 ، این بیتکوین ها دزدیده شده و در صرافی های دیگر و خود صرافی Mt.Gox ، برای پول نقد فروخته شده اند . تا اینکه روزی صرافی Mt.Gox ، کیف پول های خود را چک کرده و به این نتیجه رسیده که دیگر سرمایه ی قبل خود را دارا نیست .

مارک کارپلز

در سال 2017 ، مدیر عامل این صرافی ، آقای مارک کارپلز ( Mark Karpeles ) ، به دزدی متهم شد ، اما در سال 2019 تبرئه شد . پس مقصد  این بیتکوین های گم شده ، همچنان کشف نشده اند .

در حالی که این کلاهبرداری کاری یک دفعه ای نبوده و به مرور زمان انجام شده ، اما از آن به عنوان یک داستان برای احتیاط دیگران استفاده می شود و امنیت صرافی ها نسبت به قبل ، پیشرفت بسیار چشم گیری داشته است . در حالی که صرافی های کوچک تر همچنان هر روز هک می شوند ، اما پلتفرم های بزرگ تر و شناخته شده تر ، امروزه تضمین امنیت بیشتری برای مشتریان خود پیشنهاد می کنند . به عنوان مثال ، صندوق دارایی ایمن برای کاربران در بایننس است که در واقع ، یک صندوق بیمه اضطراری می باشد .

به تریدر های رمزارز پیشنهاد شده است که از کیف پول های سخت افزار یا نرم افزار ( hardware or software wallet ) برای نگهداری رمزارز های خود به جای نگهداری در صرافی ها ، استفاده کنند . البته که کیف پول های سخت افزار و نرم افزار ، در زمان قدیم و در واقع ، در اوایل تاریخ ارزدیجیتال ، در دسترس تمام افراد نبودند .

بیت کوین به یک پدیده جهانی صعود می کند ( 2018 – 2016 )

قیمت های بیتکوین به طور پیوسته هر سال افزایش پیدا کرده است . از 434$ در January 2016 تا 998$ در January 2017 افزایش یافته است . در July 2017 ، یک ارتقاء نرم افزاری به بیت کوین با هدف پشتیبانی از توسعه شبکه لایتنینگ ( یک راه حل مقیاس بندی لایه دو ) و همچنین بهبود امنیت ، تصویب شد .

یک هفته بعد از راه اندازی ارتقاء بیتکوین در August ، بیتکوین نزدیک به قیمت 2700$ ترید می شد و تا 17 December سال 2017 ، بیتکوین به عدد فضایی و رکورد آن موقع  خود ، قیمت 20000$ رسید .

پدیده اتریوم

در طول این روند بیتکوین ، یک پروژه ی بلاک چین جدید به نام اتریوم ( Ethereum ) ساخته شد که سر و صدایی در دنیای رمزارز ها ، ایجاد کرد و از زمانی که تشکیل شد ، به سرعت تبدیل به دومین رمزارز توسط ارزش بازار شد . اتریوم قرارداد های هوشمند را به ارز های دیجیتال آورد و طیف گسترده ای از موارد استفاده بالقوه را باز کرد و بیش از 200000 پروژه مختلف را ایجاد کرد ( البته که تعداد این پروژه ها در حال افزایش است ) .

برخلاف بیتکوین ، اتریوم پلتفرم های بیشتری را قادر می سازد تا روی زنجیره ی خود ، راه اندازی و فعالیت کنند . البته که هر کدام رمزنگاری شده و موارد استفاده خاص خود را دارند . این مدل توسط بسیاری از بلاک چین های جدید مانند کاردانو ( Cardano ) ، تزوس ( Tezos ) و نئو ( Neo ) تقلید و راه اندازی شده اند .

ارز های دیجیتال
ارز های دیجیتال

 

مرحله ی انفجار و ترمیم ( تا به حال – 2018 )

بیتکوین نتوانست بالاترین قیمت رکوردی خود را که 19.783$ بود را حفظ کند . در حالی که اتریوم ، که رکورد بالاترین قیمت خود را در January 2018 ، به قیمت 2.400$ رساند ، همچنین نتوانست این رتبه ی تازه کشف شده ی خود را برای بلند مدت نگه دارد . مقررات مالی و نگرانی های امنیتی که به دلیل هک شدن صرافی های نیمه عادی ایجاد شده بود ، به کاهش کل بازار کمک کرد و تا پایان سال 2018 ، بیتکوین به حدود 3700$ کاهش یافت .

اما این قیمت ها برای مدت زمان طولانی ، پایین نماندند . از اواخر سال 2020 ، بیتکوین به نحوی یک رنسانس را تجربه کرد . این رنسانس با ” شرکت اطلاعات تجاری ” که در ماه August با خرید بیتکوین به ارزش 250 میلیون دلار ، شروع شد . این اقدام یک بازار صعودی ( bull market ) را آغاز کرد که بقیه ی بازار نیز بعد از مدتی کوتاه ، به آن ملحق شدند .

ما قبلا در ramzgosha درباره ی بازار های گاوی و خرسی ، مطلبی برای شما نوشته ایم که پیشنهاد می کنیم حتما برای آشنایی بیشتر ، آن را مطالعه کنید .

البته با خرید 1.5 میلیارد دلاری بیتکوین توسط تسلا در اوایل سال 2021 ، قیمت ها حتی بیش از قبل ، افزایش یافت . و در November همان سال بود که بیتکوین به بالاترین رکورد قیمتی کنونی خود ، 69.000$ رسید .

مرحله ی ترمیم

البته که بازار به دلیل نگرانی های کلان اقتصادی ناشی از تورم بالا ، افزایش نرخ بهره و همچنین شبح جنگ ، روندی نزولی و کاهش قیمت داشته است . با توجه به اینکه بازار های سهام جهانی نیز در اواخر 2021 و اوایل 2022 ، کاهش داشته است ، سقوط موازی کریپتو نشان می دهد که در این بخش ، به طور فراینده ای با بازار های مالی سنتی در هم می‌پیچد .

در حالی که نوسانات این رمزارز ها ، هم بسیار جذاب و به نحوی سودده می باشند ، اما از دیدگاهی دیگر ، پتانسیل تخریب سرمایه ی بسیار بالایی را دارا می باشند و فناوری زیربنای پشت همه آن ها ، بلاک چین ( Blockchain ) ، قدرت تغییر بسیاری از بخش های جامعه ما را دارد . بدون توجه به اینکه درخواست شما ، می تواند در زمینه ی ارائه گزینه های تبادل مالی در دسترس و مقرون و به صرفه ، تضمین وجود خود تا هیچ کس جز شما نتواند دسترسی به آن ها داشته باشد و یا ارائه ی اطلاعات دقیق برای قیمت بیمه شما ، تکنولوژی بلاک چین پتانسیل این را دارد تا در تقریبا تمام زمینه های اقتصاد ، از آن استفاده بشود .

زمانی که بازار با مطالب بیشتر ، ثبات پیدا می کند و همچنین با معرفی حیطه های جدید مانند استیبل کوین ( stablecoins ) و سیستم مالی غیر تمرکز ( DeFi ) ، بیشتر آشنا می شود ، خیلی هیجان زده شدن درباره ی رمزارز ها و پتانسیل سرمایه گذاری در آن ها و همچنین از نظر تکنولوژی ، می تواند آسان باشد . این ماجرا بدون توجه به بیتکوین و یا یک پروژه ی بلاک چین دیگر که نظر شما را به خود جلب کرده است ، صدق می کند .

تریدر در حال استفاده از بیتکوین
تریدر در حال استفاده از بیتکوین

 

5  ارزدیجیتال برتر که باید بدانید !

  • بیتکوین  ( Bitcoin – BTC )

رمزارز اصلی ، که در سال 2008 تصور شده است و در January 2009 ، راه اندازی شده ، با استفاده از اجماع اثبات کار عمل می کند . این به این معنا است که قدرت محاسباتی برای تایید تراکنش ها و تولید بلوک های جدید در زنجیره بلاک آن ، استفاده می شود . این رمزارز دارای حداکثر مقدار 21 میلیون بیتکوین می باشد و پتانسیل بسیار زیادی برای کاهش تورم دارد .

  • اتریوم  ( Ethereum – ETH )

ارزدیجیتال اثبات کار که در ماه July سال 2015 تاسیس شد . در ابتدا به عنوان یک ” کامپیوتر جهانی ” تصور شد که می تواند به عنوان زیر ساخت برا اینترنت غیر متمرکز عمل کند . قادر به اجرای قرارداد های هوشمند است که در صورت برآورد شدن شرایط خاص ، اقدامات از پیش تعیین شده را اجرا می کند . در حال حاضر ، اتریوم در حال برنامه ریزی برای تغییر مکانیسم اجماع اثبات سهام است که در آن تراکنش ها با قرار دادن اتریوم بر روی آن ها ، تایید می شوند.

  • دامیننس تتر  ( Tether – USDT )

نوعی استیبیل کوین ( Stablecoin ) که در July 2014 به عنوان Realcoin راه اندازی شد . با دلار US برابری می کند و توسط ذخایری معادل ارزش کل عرضه آن ، پشتیبانی می شود . این ارز که بر روی بلاک چین اتریوم و همچنین بر روی بلاک چین های دیگر راه اندازی شده است ، به طور کلی بیشترین حجم معاملات 24 ساعته را در بین ارز های دیجیتال بازار ثبت می کند .

دلیل آن ، این می باشد که معامله گران تمایل دارند در حین سقوط ، خارج شده و وارد تتر ( Tether ) شوند .

  • بایننس کوین ( Binance coin – BNB )

ارز دیجیتال بومی بایننس ، بزرگترین ارز دیجیتال جهان از نظر حجم معاملات می باشد . این ارز در تاریخ June سال 2017 راه اندازی شد و به کاربران خود ، تخفیف هایی در هزینه های معاملاتی که بایننس دریافت می کند ، اعطا می شود .

  • کاردانو ( Cardano – ADA )

نوعی ارز رمزپایه ثبات سهام که در سال 2015 راه اندازی و در سال 2017 ، برای تجارت در دسترس مردم قرار گرفت . این بلاک چین به عنوان یک بلاک چین کاربردی عمومی مانند اتریوم عمل می کند و در سال های گذشته ، شاهد توسعه پایدار بوده است و توانایی اجرای قرارداد های هوشمند را در September 2021 راه اندازی کرده است .

خیلی ممنن که مقاله ی ” تاریخ ارزدیجیتال – همه چیز از اینجا شروع شد ! ” را مطالعه کردید .

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی راه و روش ترید ، پیشنهاد می کنیم مقاله ی ” 15 کتاب ترید کع حتما باید بخوانید ! ” را مطالعه کنید .

شرکت رمزگشا با چندین سال سابقه در زمینه تحلیل ارزدیجیتال و فارکس فعالیت می نماید . شرکت رمزگشا دارای دوره های تخصصی در زمینه هوش مالی ، ترید حرفه ای فشرده و نیمه فشرده است . همچنین شرکت رمزگشا با بهره گیری از تحلیل گران و مشاوران با تجربه آماده انتقال این تجربیات به شما عزیزان می باشد . شما می توانید در صورت نیاز با مشاوران مالی ما در ارتباط باشید .

منابع :

https://www.cryptovantage.com/guides/a-brief-history-of-cryptocurrency/

 

One response to “تاریخ ارزدیجیتال – همه چیز از اینجا شروع شد !”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

وارن بافت و استراتژی سرمایه گذاری

وارن بافت و استراتژی سرمایه گذاری

وارن بافت یکی از ثروتمندترین افراد دنیا می باشد . که بطور مداوم در لیست ثروتمندترین افراد  نشریاتی مانند فوربز قرار می­گیرد . وی  هم اکنون ( جولای 2023 ) با دارایی بیش از 115 میلیارد دلار هفتمین فرد ثروتمند جهان محسوب می­شود .

مطالعه بیشتر »
robot-Trader-رمزگشا-مقاله-ربات-تریدر-چیست-شاخص

ربات تریدر چیست ؟

ربات‌های تریدر به عنوان نمونه‌ای از هوش مصنوعی و ابزارهای خودکار در بازارهای مالی، با استفاده از الگوریتم‌ها و قوانین مشخص طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند. این ربات‌ها، قادر به تحلیل داده‌های بازار، تشخیص الگوهای معاملاتی، و اتخاذ تصمیمات مبتنی بر استراتژی‌های تجاری هستند. عملکرد این ربات‌ها بر پایه قواعد و قوانین قبلی تعیین می‌شود و به طور خودکار معاملات را انجام می‌دهند. این ویژگی‌ها باعث شده تا ربات‌های تریدر جایگاه ویژه‌ای در بازارهای مالی پیدا کنند و مورد توجه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران قرار گیرند.

مطالعه بیشتر »
Robot-Trader-شاخص-دانود-ربات-تریدر-رمزگشا

ربات تریدر و ویژگی های آن !

ربات تریدر به یک سیستم اتوماتیکی گفته می شود که براساس یک الگوریتم معینی ، به جای شما در بازار های ارز دیجیتال ترید انجام می دهد. شما با استفاده از یک ربات تریدر اتوماتیک ، می توانید بدون نیار به حضور خود ، کسب درآمد داشته باشید .همچنین قیمت خریداری و استفاده از این ربات های تریدر به گونه ای است که اکثریت افراد می توانند آن را خریداری و با استفاده ی صحیح از آن ، کسب درآمد داشته باشند.

مطالعه بیشتر »

en_USEnglish