وارن بافت و استراتژی سرمایه گذاری

وارن بافت و استراتژی سرمایه گذاری
وارن بافت یکی از ثروتمندترین افراد دنیا می باشد . که بطور مداوم در لیست ثروتمندترین افراد  نشریاتی مانند فوربز قرار می­گیرد . وی  هم اکنون ( جولای 2023 ) با دارایی بیش از 115 میلیارد دلار هفتمین فرد ثروتمند جهان محسوب می­شود .

فهرست

وارن بافت یکی از ثروتمندترین افراد دنیا می باشد . که بطور مداوم در لیست ثروتمندترین افراد  نشریاتی مانند فوربز قرار می­گیرد . وی  هم اکنون ( جولای 2023 ) با دارایی بیش از 115 میلیارد دلار هفتمین فرد ثروتمند جهان محسوب می­شود . همچنین بافت به عنوان یک خیر دست و دلباز نیز شناخته می­شود .

در میان افراد ثروتمند دنیا شهرت بافت بیشتر برای موفقیت بی همتای وی در سرمایه گذاری­ های هوشمندانه می­باشد . به همین دلیل به دست آوردن سودهای افسانه­‌ای ناشی از راهبردهای سرمایه گذاری بافت چندان تعجب آور نیست . رمزگشایی از اسراری که بافت را تا بدین حد سرمایه گذار موفقی کرده است برای بسیاری از مردم دنیا جالب توجه می­باشد .

در این مقاله سعی می­کنیم تا حدی به گشایش این اسرار نزدیک شویم با رمزگشا همراه باشید .

چگونه وارن بافت ثروتمند شد ؟

وارن بافت متولد سال 1930 میلادی و یکی از ثروتمندترین افراد دنیا که ثروت خود را از طریق سرمایه گذاری­های موفق کسب کرد است .

بافت از اصول اقتصاد دان برجسته بنجامین گراهام پیروی می­کند که در پی یافتن اوراق بهادار و سهام هایی می­باشد که قیمت آنها نسبت به ارزش ذاتی این اوراق کمتر می­باشد .

به جای تمرکز بر پیچیدگیهای عرضه و تقاضا در بازار ، بافت توجه خود را بر روی کلیت شرکتهای عرضه شده قرار می­دهد .

برخی از مواردی که بافت در نظر می­گیرد عبارتند از : کارایی شرکت ، بدهی شرکت و حاشیه سود شرکت .

دیگر شرایطی که سرمایه گذارانی مانند بافت در نظر می­گیرند عبارتند از : سهامی عام یا خاص بودن شرکت ، میزان اتکای شرکت به کالا ، محصول ، و ارزان بودن این کالاها .

ثبات در مسیر

وی عمده ثروت خود را در طی زمان طولانی و از طریق سرمایه گذاری بدست آورده است . او در سن بسیار پایین ( حدود 11 سالگی ) شروع به سرمایه گذاری کرد و در 13 سالگی اولین تجارت خود را که فروش بلیت مسابقات اسب دوانی بود به راه انداخت . در بزرگسالی شرکتی بنیان نهاد و به سرمایه گذاری بر روی شرکتهایی که به عقیده وی ارزش بالایی داشتند اما دیگران آنرا با ارزش پایینی در نظر می­گرفتند ، پرداخت .

وی با این شیوه سود بسیاری کسب کرد و با استفاده از این سود به سرمایه گذاریهای بیشتر دست زد که سبب رشد بیشتر شرکت و افزایش ثروتش شد . در نهایت شرکت برکشایر هاتاوی را خرید و از طریق آن سرمایه گذاری مبتنی بر ارزش ( Value Investing )   خود را ادامه داد.

تاریخچه کوتاهی از وارن بافت :

وارن بافت ( ملقب به پیشگوی اوماها ) در 30 اوت سال 1930 میلادی در شهر اوماها مرکز ایالت نبراسکا واقع در ایالات متحده امریکا دیده به جهان گشود . از سنین پایین به کسب و کار و سرمایه گذاری از جمله در بازار سهام اشتیاق نشان داد . تحصیلات عالیه خود را از کالج وارتون وابسته به دانشگاه پنسیلوانیا شروع کرد و سپس به نبراسکا بازگشت و در دانشگاه این ایالت موفق به دریافت مدرک کارشناسی در رشته مدیریت کسب وکار ( Business Administration  ) گردید . برای ادامه تحصیل به مدرسه تجارت دانشگاه کلمبیا در ایالت نیویورک رفته و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته اقتصاد دریافت کرد .

وی حرفه خود را با فروشندگی بسته­های سرمایه گذاری در اوایل دهه 50 میلادی آغاز کرد و در سال 1956 دفتر شرکای بافت را تاسیس کرد . کمتر از 10 سال بعد ، در سال 1965 ، او مالک شرکت برکشایر هاتاوی ( Berkshire Hathaway ) بود که این مالکیت تا به امروز ادامه دارد .

خیریه بافت

در ژوئن 2006 وارن بافت از برنامه خود برای اهدای تمامی ثروتش به مراکز خیریه پرده برداشت . او 83 درصد از دارایی آن زمان  خود را به بنیاد بیل و ملیندا گیتس اهدا کرد. حجم دلاری اهدایی او تقریبأ 30 میلیارد دلار است . اهدای دارایی در این سطح در تاریخ آمریکا بینظیر بوده است . در آن زمان اعلام شد که این حجم از کمک مالی بنیاد خیریه بیل و ملیندا را 2 برابر می­کند . سپس در سال 2010 بافت و بیل گیتس اعلام کردند که در حال تشکیل پویشی هستند که هدف این پویش ترغیب دیگر افراد ثروتمند جهت اهدای ثروتشان برای مقاصد انسان دوستانه می­باشد .

عالرغم داشتن ثروت زیاد، او به داشتن زندگی مقتصدانه و رفتار فروتنانه مشهور است. او کماکان در خانه خود در مرکز داندی در نزدیکی شهر اوماها واقع در ایالت نبراسکا که در سال 1985 میلادی به ارزش 31500 دلار خریداری کرده است زندگی میکند. البته اوخانه ای گرانتر در الگونا بیچ ، در ایالت کالیفرنیا دارد که در سال 2005 خریداری کرده است . ارزش خانه او در اوماها در سال 2005 میلادی  700 هزار دلار برآورد شده است .

برای کسب اطلاعات بیشتر از زندگی این سرمایه گذار می­توانید به انتهای همین مقاله مراجعه کنید .

در سال 1943 وارن بافت که تنها 13 سال داشت از اداره مالیات به دلیل گرفتن مالیات 35 دلاری از دوچرخه اش شکایت کرد و توانست مالیات دوچرخه اش را حذف کند .

خانواده ی دختران این سرمایه گذار
خانواده ی دختران این سرمایه گذار

فلسفه سرمایه گذاری وارن بافت :

وارن بافت پیرو مکتب بنجامین گراهام ، اقتصاد دان برجسته ، می­باشد . پیروان این مکتب در پی اوراقی هستند که نسبت به ارزش ذاتی خود ، در حال حاضر دارای قیمت پایین تری می­باشند و این ارزش ذاتی را با تحلیل بنیادین شرکت انجام می­دهند .

در واقع آنها به دنبال سهامی هستند که قیمت آن توسط بازار دست پایین گرفته شده یا سهامی که ارزشمند است اما هنوز عمده خریداران با آن آشنایی ندارند .

بافت این شیوه سرمایه گذاری را به یک سطح بالاتر ارتقا داد . بسیاری از پیروان مکتب بنجامین گراهام از فرضیه بازار بهینه پشتیبانی نمی­کنند . این نظریه عنوان می­کند که سهام همواره با قیمت منصفانه خود مبادله می­شود . این گذاره خرید یک سهام که کم ارزش گذاری شده یا فروش سهامی که قیمت آن دچار تورم شده را مشکل می­کند .

آنها به این مطلب اطمینان دارند که بازار همواره جهت خود را به نفع سهامی که در مقطعی ارزش گذاری پایینی داشته است ، تغییر می­دهد .

نکته : وارن بافت بطور مداوم براهمیت سرمایه گذاری هر شخص بر روی خودش تاکید می­‌ورزد.بنا به دیدگاه وی این مطلب از اسباب موفقیت هر فرد محسوب می­شود . این سرمایه گذاری علاوه بر موارد مالی شامل افزایش دانش و آگاهی در حوزه‌ه­ایی که فرد در آن مشغول فعالیت است ، نیز می­‌باشد .

هرچند بافت خود را درگیر پیچیدگیهای عرضه و تقاضا در بازار سهام نمی­کند ، در واقع او بطور کلی توجه چندانی به این جنبه از بازار سهام ندارد . این مطلب خود دلالت بر نقل قول معروف بنجامین گراهام دارد بدین شرح :

” در کوتاه مدت بازار سهام همانند دستگاه رأی گیری عمل می­کند اما در بلند مدت همانند دستگاه وزن کشی ”

او به هر شرکت را به صورت کلی در نظر می­گیرد پس او برای انتخاب هر سهام فقط برآیند کلی شرکت را مد نظر قرار می­دهد و سهام منتخب خود را برای دوره طولانی حفظ می­کند و او را قادر می­سازد که در طولانی مدت به مالکیت شرکتهایی با کیفیت و درآمد بالا دست یابد .

در واقع وقتی بافت در شرکتی سرمایه گذاری می­کند نگران این نیست که چه زمانی بازار سهام ارزش واقعی سهام را درک می­کند بلکه او در پی این است که این شرکت چگونه می­تواند به یک کسب و کار پر بازده تبدیل شود .

روش شناسی بافت :

در هنگام ارزیابی یک سهام و قیمت ارزش گذاری شده آن در بازار سهام وارن بافت سهام پایین ارزش گذاری شده را با پرسیدن چند سوال می­یابد .

به یاد داشت باشید که این موارد تنها مواردی نیستند که وی تحلیل می­کند اما چکیده­ای از مواردی است که او در شیوه سرمایه گذاری 7 مرحله­ای خود دنبال می­کند :

عملکرد شرکت مد نظر وارن بافت

گاهی بازده حقوق صاحبان سهام (Return On Equity = ROE ) اشاره به بازده سرمایه ، سرمایه داران دارد . این مطلب نشان می­دهد که نرخ هر سهم  به درآمد چه میزان می­باشد .وارن بافت همواره با  نگاه به ROE  میزان درآمدزایی ثابت هر شرکت مد نظر خود را با دیگر شرکتهای رقیب در همان حوزه کاری مقایسه می­کرد .

بازده حقوق صاحبان سهام یا ROE را بدین صورت محاسبه می­کنند :

میانگین حقوق صاحبان سرمایه ÷ سود خالص = ROE

توجه کنید که نگاه به ROE سال آخر به تنهایی کافی نیست و سرمایه گذار با

باید نرخ ROE  5 تا 10 سال گذشته شرکت مورد نظر خود را مورد مطالعه

قرار دهد .

سرمایه گذاری وارن بافت

بدهی شرکت مد نظر وارن بافت

نسبت بدهی به حقوق صاحبان سرمایه یکی دیگر از مؤلفه هایی می­باشد که وارن بافت در ارزیابی خود از وضعیت شرکت ، به دقت مد نظر قرار می­دهد .

وی شرکتهایی با بدهی پایین را ترجیح می­دهد بطوریکه رشد درآمد زاییده حقوق صاحبان سرمایه باشد ، بجای اینکه این رشد ناشی از پول قرضی باشد .

نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام ( Debt to Equity ratio : D/E )  یکی از نسبت های مالی می­باشد و از مقیاس ­های اندازه گیری اهرم مالی شرکت به شمار می­رود .

این نسبت به روش زیر محاسبه می­گردد :

حقوق صاحبان سهام ÷ جمع بدهی­ها D/E =

این نسبت نمایانگر نسبت سهام و بدهی می­باشد که شرکت برای تامین مالی دارایی­های خود استفاده می­کند . هرچه این نسبت بالاتر باشد نشان دهنده اینست که بدهی بیشتری برای تامین مالی منابع شرکت استفاده شده است .

یک بدهی بالا نسبت به حقوق صاحبان سهام می­تواند منجر به درآمد متزلزل و هزینه بهره بیشتری برای شرکت شود . گاهی برای یک بررسی دقیقتر سرمایه گذاران بدهی بلند مدت را بجای کل بدهی حال حاضر شرکت در نظر می­گیرند .

حاشیه سود

سود دهی یک سازمان علاوه بر داشتن یک حاشیه سود مناسب به افزایش ثابت این حاشیه سود بستگی دارد . یعنی یک حاشیه سود بالا که رشد ثابتی ندارد  از ارزش کمتری نسبت به حاشیه سود پایینتر که دارای رشد ثابت است ، برخوردار می­باشد . این حاشیه سود از تقسیم کل سود ( پس از کسر مالیات ) به کل فروش به دست می­آید . برای محاسبه بهتر است که این نسبت در 5 سال گذشته را در نظر بگیریم .

یک حاشیه سود بالا بیانگر اینست که شرکت در اجرای ایده های خود به خوبی عمل کرده است ، اما افزایش حاشیه به معنی مدیریت موفق منابع و کنترل هزینه­های شرکت می­باشد .

آیا شرکت سهامی عام است ؟

وارن بافت بیشتر شرکتهایی را درنظر می­گیرد که حداقل 10 سال از تشکیل آنها میگذرد در نتیجه بیشتر شرکتهای حوزه فناوریهای نوین مانند IT در رادار بافت قرار نمی­گیرند . وی میگوید : ” ساختار بسیاری از کمپانیهای فناوری امروزین را درک نمی­کند و تنها در تجارتی سرمایه گذاری می­کند که درک روشنی از آن داشته باشد. ”

سرمایه گذاری مبتنی بر ارزش نیازمند کشف شرکتهایی می­باشدکه از ” آزمون زمان ”

سربلند بیرون آمده­اند.

  • نکته مهم : سرمایه گزاری مبتنی بر ارزش بیشتر به مسایل مالی کلان شرکت و تحلیل بنیادین تکیه می­کند در صورتیکه در سرمایه گزاری تکنیکال به ارزش و حجم سهام و تغییرات تاریخی آن توجه می­شود  .

هیچگاه عملکرد تاریخی را دست کم نگیرید ، این امر بیانگر توانایی ( یا عدم توانایی ) شرکت در افزایش ارزش سهامداران شرکت می­باشد . هر چند در نظر داشته باشید که عملکرد گذشته سهام تضمینی برای آینده آن نیست .

وظیفه یک سرمایه گذار پیشبینی عملکرد آینده یک سهام یا شرکت می­باشد .

این وظیفه سنگینی برای هر شخص می­باشد که وارن بافت بنا به گذارش تاریخ به خوبی از پس انجام آن برآمده است .

وارن بافت - رمزگشا
وارن بافت – رمزگشا

امنیت کالا

در ابتدا ممکن است فکر کنید که این موضوع برای در نظر گرفتن یک شرکت جهت سرمایه گذاری کمی افراطی است . هر چند وارن بافت این سوال را بسیار مهم می­داند . او تمایل کمتری نسبت به شرکتهایی دارد که تکیه آنها تنها بر روی کالاهایی مانند نفت و گاز می­باشد  یا به تولید محصولاتی می­پردازند که شبیه محصولات رقبایشان است .

اگر کمپانی محصول متمایزی نسبت به شرکتهای دیگر ارائه ندهد وارن بافت به راحتی این کمپانی را حذف می­کند . هر ویژگی که سبب شود تا محصول متمایز شده و در نتیجه از کپی کردن دیگر رقبا جلوگیری کند از دید وارن بافت یک مزیت مهم محسوب می­شود . این امر سبب میشود  که کمپانی سهم بیشتری از بازار را در اختیار گرفته و به افزایش سود کمک شایانی می­کند .

گران نیست ؟

حال به اصل ماجرا میرسیم ، اینکه شرکتی را بیابیم که از 5 آزمون قبلی سربلند بیرون بیاید یک چیز است اما در نهایت باید این سوال را پرسید که آیا ارزشش را دارد ؟ می­توان گفت که این بخش مهمترین و سختترین قسمت قضیه است که آیا قیمت گذاری که برای این سهام شده پایینتر از ارزش واقعی آنست یا بالاتر ؟

برای دست یافتن به پاسخ این سوال یک سرمایه گذار باید ارزش ذاتی شرکت را با تحلیل داده­های بنیادین مالی از جمله درآمدها ، داراییها و گردش مالی شرکت بدست آورد . ارزش ذاتی یک شرکت معمولا بالاتر ( بسیار پیچیده­تر از  ) ارزش انحلال می­باشد . ارزش انحلال عبارتست از ارزشی که در صورت ورشکستگی میتوان شرکت را به آن مقدار فروخت .

وقتی وارن بافت ارزش ذاتی شرکت را مشخص کرد آنرا با ارزش امروز بازار مقایسه می­کند .

بنظر آسان می­رسد ؟ خب بافت در این کار موفق است که این موفقیت حاصل توانایی منحصر بفرد او در تعیین ارزش ذاتی شرکت ها می­باشد . ما سعی میکنیم تا روشهای وارن بافت را تعیین کرده و آنها را فرا بگیریم اما شاید هیچگاه کسی نتواند به خوبی وارن بافت این روشها را اجرا کند.

خانه ی warren buffet
خانه ی warren buffet

دارایی­های عمده وارن بافت :

براساس اموال ثبت شده توسط  وی از طریق هولدینگ برکشایر هاتاوی مالک سهام شرکتهای زیر می­باشد :

  • شرکت اپل Apple, Inc ( AAPL )
  • بانک آمریکا Bank Of America ( BAC )
  • آمریکن اکسپرس American Experess ( AXP )
  • شورون Chevron ( CVX )
  • کوکا کولا Coca-Cola ( KO )
  • پپسی کولا Pepsi Cola ( PC )
  • کرفت هاینز Kraft Heinz ( KHC )
  • اکسیدنتال پترولیوم Occidental Petroleum ( OXY )
  • بنکورپ ایالات متحده US Bancorp ( USB )
  • هیولت پاکارد Hewlett Packard ( HPQ )
  • هولدینگ نو Nu Holdings ( NU )

وارن بافت همچنین مالک قسمت عمده­ای از سهام شرکتهای سهامی خاص مانند بیمه گیکو ) GEICO Insurance  (  و خطوط راه آهن برلینگتون ( Burlington ) می­باشد .

سهام‌های معروف وارن بافت

وارن بافت مالک هولدینگ برکشایر هاتاوی است و از طریق این هولدینگ سهام عمده کمپانیهای بزرگی شامل بانک آمریکا ، آمریکن اکسپرس و کوکا کولا  و اپل را در اختیار دارد .

آیا وارن بافت خود ساخته است ؟

وارن بافت در خانواده­ای مرفه بدنیا آمد ، پدر وی  در 4 دور انتخاباتی نماینده کنگره مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا بود و مالک یک شرکت در حوزه بازار سهام بود و با سرمایه همین شرکت راه خود را برای ورود به مجاس نمایندگان باز کرد . زندگی در چنین خانواده­ای به بافت اجازه داد تا به مدارس ممتازی همچون کالج کلمبیا رفته و از این طریق به رشد هر چه بیشتر خود بپردازد . هر چند این مسائل مانند نردبانی به پیشرفت بافت جوان کمک کرد اما بافت در آینده چنان عمل کرد که امروزه در باور عمومی وارن بافت را به عنوان فردی خود ساخته می­شناسند .

بهترین سرمایه گذاری از نگاه وارن بافت :

میدانیم که روش عمومی وارن بافت عبارتست از در نظر گرفتن شرکتهایی که از نظر دیگران ارزش بالایی ندارند اما با یک تحلیل بنیادین از نگاه وی دارای ارزش بالاتری می­باشند . با این وجود وارن بافت بهترین سرمایه گذاری را سرمایه گذاری هر فرد بر روی خود آن فرد میداند بویژه تلاش در جهت کسب مهارتهای ارتباطی و دانش مرتبط با تغییر شرایط بازار را عاملی تعیین کننده برای کسب موفقیت میداند .

از بافت بیشتر بدانیم :

دانشگاه نبراسکا :

پدرش تمایل زیادی داشت تا وارن برای ادامه تحصیل به دانشکده علوم اداری و بازرگانی دانشگاه پنسیلوانیا برود . اما او دو سال به دانشگاه نرفت و عقیده داشت بیشتر از استادها می داند ! وقتی پدرش در مبارزات مجلس شکست خورد ، وارن به خانه شان در اوماها برگشت و برای ادامه تحصیل به دانشگاه نبراسکا رفت . با وجود کار تمام وقت ، تنها در مدت سه سال موفق شد دوره لیسانس را در این دانشگاه بگذراند و فارغ التحصیل شود .

دانشگاه کلمبیا :

او در سال 1951 می­خواست وارد دانشکده علوم اداری و بازرگانی شود ، ولی دانشگاه به دلیل سن کم وارن بافت او را نپذیرفت و او مجبور شد برای دوره فوق لیسانس رشته اقتصاد ، به دانشگاه کلمبیا برود . او از دو استاد شناخته شده در تحلیل اوراق بهادار ، بنجامین ( بن ) گراهام و دیوید داد استفاده برد.  بن گراهام در طول دهه 1920 به دلیل داشتن تفکرات نو در زمینه بازار سهام ، خیلی زود به عنوان یک سرمایه گذار و تحلیل گر بزرگ معروف شد .

او به دلیل بی خطر بودن سهام های ارزان ، به دنبال آنها بود . وارن بافت در طول تحصیلاتش در دانشگاه کلمبیا ، تنها دانشجویی بود که در کلاس درس بن گراهام نمره A + گرفت . بعد از دوره­ فارغ التحصیلی هم تصمیم گرفت تا برای گراهام بطور رایگان کار کند ، ولی بن نپذیرفت. او بعد از رد شدن پیشنهاد کار توسط گراهام ، در وال استریت به عنوان دلال  سهام مشغول به کار شد . او با استفاده از در آمد کم این دوران ، پمپ بنزین سینکالیر را خرید ، اما چنان که انتظار میرفت ، پمپ بنزین بازدهی مناسبی نداشت . وارن بافت به خانه اش در اوماها برگشت و در بنگاه پدرش مشغول به کار شد .

از سال 1951 تا 1954 در شرکت وارن بافت – فالک به عنوان فروشنده سرمایه گذار شروع به کار کرد . طی سالهای 1954 تا 56 میلادی به عنوان تحلیلگر اوراق بهادار در شرکت گراهام نیومن به کار پرداخت . و از 1956 تا 69 به عنوان شریک عمومی با شرکت بافت همکاری داشت.

ازدواج اول وارن
ازدواج اول وارن

تدریس در دانشگاه :

در آن سالها سرمایه گذاری وارن به ایستگاه Texaco و چند مشاور املاک محدود بود که البته هیچکدام برایش موفقیتی کسب نکرد . در این دوران برای کسب درآمد ، در دانشگاه اوماها شروع به تدریس کرد . او قبل از شروع تدریس ، برای غلبه بر ترس حرف زدن در جمع و مکانهای عمومی ، یک دوره آموزش با دیل کارنگی ( از مدرسان به نام سخنوری و موفقیت شخصی ) گذراند . وارن بافت در دانشگاه برای دانشجویانی که میانگین سن آنها دو برابر سن خودش بود ، اصول سرمایه گذاری را تدریس میکرد .

همکاری وارن و بنجامین گراهام :

در سال 1954 ، بن گراهام ، استاد دانشگاه وارن بافت و سرمایه گذار مشهور، از او دعوت کرد تا با حقوق سالانه 12000 دلار برایش کار کند . سرانجام وارن بعد از مدتها انتظار به آنچه می­خواست رسید . وارن بافت و همسرش در حومه ی شهر نیویورك خانه ای اجاره کردند . بافت روزها به تجزیه و تحلیل گذارشات و تحقیق در زمینه­های موفقیت در سرمایه گذاری میپرداخت .

در طول این دوران تفاوتهایی بین روند کار گراهام و وارن بافت آشکار شد . وارن بافت می­خواست بداند که چگونه یک شرکت در بین رقبا به برتری دست می­یابد و بن به دنبال اعداد و ارقام بود . همچنین وارن مدیریت شرکت را عاملی مهم در سرمایه گذاری می دانست ، اما بن گراهام صرفا به تراز نامه و صورت در آمد و سود و زیان شرکت اهمیت می­داد و به نوع رهبری و مدیریت شرکت کمتر توجه میکرد . بین سالهای 1950 تا 1956 وارن سرمایه ی شخصی خود را از 9800  دلار به 140 هزار دلار رساند .

خانواده وارن بافت :

ازدواج اول :

او در زادگاهش با دختری به نام سوزان تامپسون آشنا شد. این دو در ماه آوریل 1952 با هم ازدواج کردند . آنها یک آپارتمان سه خوابه مخروبه و پر از موش را به مبلغ ماهیانه 65 دلاراجاره نمودند. در سال 1953 فرزند اولشان ، به نام سوزی متولد شد . برای صرفه جویی از یک کشوی خراب لباس برای او تخت درست کردند .

سوزان بافت :

سوزان آلیس بافت اولین فرزند و تنها دختر وارن بافت در 30 ژوییه 1953 میلادی در اوماها ، ایالت نبراسکا بدنیا آمد . وی بیشتر در امور خیریه به فعالیت می­پردازد .

هاوارد گراهام بافت :

در سال 1954 دومین فرزند بوارن افت به نام هاوارد گراهام به دنیا آمد . وارن نام فرزندش را از نام پدر خود ؛ هاوارد بافت و همچنین بنجامین گراهام استاد مورد علاقه اش ، انتخاب نمود . هاوارد گراهام بافت  به عنوان مدیر ارشد اجرایی در شرکتهای برکشایر هاتاوی ، شرکت ” کوکاکولا ” و  ” آرچر دانیلز میدلند ” فعالیت می نماید . ولی فعالیت اصلی اش در زمینه کشاورزی است ، که مالک مزرعه ای 1.6 کیلومتر مربعی در تکاماه ، نبراسکا می باشد . او شناخته شده ترین فرزند وارن بافت می­باشد و یک فرزند به نام هاوارد دارد  .

پیتر اندرو بافت :

سومین و آخرین فرزند وارن بافت در 4 می 1958 در اوماها متولد شد . وی بیشتر در زمینه موسیقی فعالیت می­کند و گاهی نیز به نویسندگی می­پردازد . ضمنا وی صاحب 2 فرزند می­باشد .

ازدواج دوم  :

در سال 2004 سوزان تامپسون همسر نخست وارن بافت پس از بیش از نیم قرن زندگی مشترک درگذشت . او در سال 2006 با آسترید منکس ( Astrid Menks ) ازدواج کرد . این دو با هم صاحب فرزندی نمی­باشند .

امور خیریه :

وارن مخالف انتقال ثروت از یک نسل به نسل بعدی است ، از همین رو در ژوئن 2006 اعالم کرد که بیش از 83  درصد ثروت خود ، یعنی 37 میلیارد دلار از 52 میلیارد دلار دارایی خویش در آن زمان را به صورت کمک های سالانه به بزرگترین مؤسسه خیریه جهان ، مؤسسه بیل و ملیندا گیتس ( اهداف اصلی تاسیس این بنیاد از سوی بیل گیتس و همسرش ، افزایش سلامت و کاهش فقر شدید در سطح دنیا و در آمریکا گسترش دادن فرصتهای آموزشی و دسترسی به تکنولوژی اطلاعات است ) اهدا می­کند تا در امور خیریه صرف شود.  حجم دلاری اهدایی او تا امروز تقریبأ 30 میلیارد دلار است . اهدای دارایی در این سطح در تاریخ آمریکا بینظیر بوده است . در آن زمان اعلام شد که این سطح کمک کافی است تا اندازه این بنیاد را به بیش از دو برابر افزایش دهد.

نقل قول هایی از وارن بافت :

ثروت و رضایت

اینجا، وقتی مردم ثروتمند می‌شوند، تازه چشمشان به اطراف می‌افتد و دیگر راضی نمی‌شوند. گاهی نا‌راضی‌تر هم می‌شوند. این اتفاق در ایالات متحده افتاده است. سرانه‌ی تولید ناخالص داخلی بر اساس نرخ واقعی، از زمان تولد من تا به حال شش برابر شده است. حالا من نمی‌دانم که آیا مردم اکنون شادتر یا ناراضی‌تر از سال ۱۹۳۰ هستند. اما مردم خیلی سریع خودشان را با بهبود اوضاع وفق می‌دهند و بعد با هر تغییر نزولی کوچکی، سریع ناراحت می‌شوند .

شبکه سی. ان. بی. سی.، ۱۴ نوامبر، ۲۰۱۱

منبع ثروت وارن بافت :

ثروت وارن بافت حاصل ترکیبی از زندگی در آمریکا، ژن‌های خوش‌شانس و بهره‌ی مرکب است.

قدرت بزرگ‌نمایی پول :

پول شما را بزرگ‌تر می‌کند. هر آدمی که باشید با تمایلات خوب و بد ، هر دو را دوچندان می‌کند . سن هم ، وقتی مردم پیرتر می‌شوند ، همین کار را می‌کند . اگر یک آدم تنبل و بی‌عار باشید پول این امکان را برایتان فراهم می‌کند که بی‌عارتر شوید، تنبلی باشید اساسی . از طرف دیگر اگر تمایل به انجام کارهای خوب داشته باشید ، برایتان امکان انجام کارهای بسیار بسیار خوب را فراهم می‌کند .

زندگینامه وارن بافت

ارث :

یک آدم ثروتمند باید برای فرزندانش آن‌قدر ارث بگذارد که بتوانند هر کاری انجام بدهند، اما نه آن‌قدر که اصلا‌ً کاری انجام ندهند .

مال و ثروت، رسیدِ فعالیت‌های دیگران در آینده است . می‌توانید در هر کاری که می‌خواهید ، از آن استفاده کنید . می‌توانید آن را نقد کنید ، یا ببخشید . اما فکر رساندن میراث از نسلی به نسل دیگر ، به‌طوری که صدها نفر از نوادگانتان بتوانند امکانات مالی دیگران را در اختیار داشته باشند فقط به این دلیل که از رحم درستی متولد شده‌اند ، در تضاد با یک جامعه‌ی شایسته‌سالار است .

نشریه فورچیون، ۲۵، ژوئن، ۲۰۰۶

دو قانون وارن بافت :

قانون اول وارن بافت : پول سهامدارانتان را نسوزانید .

قانون دوم : قانون اول را فراموش نکنید .

بازار کوتاه مدت :

بر اساس نظریات وارن بافت بازار کوتاه مدت مانند زندان است و مکان امنی ندارد و کار دراین بازار کودکانه است.  همانطور که سرمایه شرکت بركشایر هاتاوی به شدت رشد میکند ، جهان سرمایه گذاری با همان سرعت میتواند برنتایج کار ما اثر گذارد پس بررسی بیشتری نیاز داریم و باید با استفاده از هوشمندی ، برنامه و نقشه­ای طرح کنیم ، البته استفاده از هوش و تفکر زیاد، نه فقط چند لحظه تفکر، پس هر سال می توانیم یک طرح خوب اجرا کنیم . ( این تفاوت من است) .

دلیل پایین بودن سهام :

به عقیده وارن بافت رایجترین دلیل پایین بودن قیمت سهام شرکتها این است : بدبینی عام و خاص به شرکت یا صنعت . قصد داریم تا تجارت را در چنین محیطی انجام دهیم ؛ البته نه به خاطر طرفداری از بدبینی بلکه به دلیل علاقه به چنین قیمتهایی . بدبینی ، یکی از دشمنان یک خریدار منطقی است .

ضریب هوشی :

بدست آوردن موفقیت در سرمایه گذاری به سبک وارن بافت، به ضریب هوش بستگی ندارد، پس برای بررسی مباحثی که مردم در طول سرمایه گذاری با آن روبرو میشوند، با ضریب هوشی بالای 25 درصد یا متوسط هم تنها به یک روحیه عالی نیاز دارد

زمان :

زمان ، دشمن تجارت ضعیف و دوست تجارت قوی است . چنانچه شما 20 الی 25 درصد سود از سرمایه خویش بدست آورید ؛ زمان دوست شماست اما اگر بازده تجارت شما پایینتر بود , زمان دشمن شماست .

سرمایه گذاری در بزرگترین تجارت جهان :

من ( وارن بافت ) دنبال سرمایه گذاری در بزرگترین تجارت های جهان هستم . موفقیت از آن من است . اگر موقعیت آن برسد ، باید جای خود بایستید و منتظر پرتاب به نقطه ای باشید که انرا دوست دارید . ممکن است که بقیه رقبا در خواب باشند ، در آن هنگام میتوانید در راستای هدف خویش راحت گام بردارید.

بیسبال و بولینگ :

بازار سهام یک بازی بیسبال یا بولینگ نیست ؛ نباید بر همه چیز چیره شوید . می توانید منتظر زمان مناسب برای پرتاب باشید . مشکل اساسی مربوط به زمانی است که شما مدیر مالی هستید ، یعنی زمانی که طرفداران داد میزنند: ” پرتاب کن ” و شما در این هنگام باید محکم و استوار و بدون دخالت احساس ، کار خود را انجام دهید.

امنیت :

چنانچه تمامی تجارت و آینده ی تجاری را بشناسید ، به ندرت به این روش روی می­آورید. آسیب پذیرترین تجارت , آن است که در آن سرمایه گذاران به امنیت زیادی نیاز مند باشند .

2 قانون دیگر  :

قانون شماره 1 وارن بافت : هرگز از سرمایه کم نکن .

قانون شماره 2 وارن بافت : قانون اول را هرگز فراموش نکن.

قوانین بازار :

طبق گفته وارن بافت اگر قوانین بازار همیشه ثابت بودند من باید الان یک کارتن خواب می­بودم .

شرکت معمولی : خرید سهام یک شرکت معمولی با قیمت نسبتا پایین بهتر از خرید یک شرکت متوسط با قیمت بالا است.

جواهرات : در صورت شناخته نشدن ارزش جواهرات , جواهرساز هم شناخته نمی شود .

خیال بافی : اگراینطور تصور میکنید که در طول 10 سال به آسانی نمی توانید به یکسری از اهدافتان برسید پس حتی 10 دقیقه هم به این اهداف فکر نکنید.

کار را دست میکند اما چشم می­ترسد :

در انسان ویژگیهای فاسدی وجود دارد که کارهای آسان را سخت جلوه میدهند. هدف فرد باید به گونهای باشد که بتواند آن کار را به درستی , تمام و کمال انجام دهد.مشکل شما با گذشت زمان حل نمی شود.

نظرات عموم در اندیشه ما جایی ندارند: با وجود بیمه هیچ محدودیتی برای حماقت و اشتباه وجود ندارد. اگر تجارت یک شرکت خوب عمل کند ، به دنبال آن سهام شرکت نیز از آن پیروی میکند .

غلبه کردار بر هوش :

مهم ترین ویژگی برای سرمایه گذاری وارن بافت ، رفتارشخصی است نه هوش , شما به رفتار و کردار خوبی نیاز دارید که در صورت بودن کنار مردم رویارویی آنان برای شما لذت بخش باشد.

ارزش اعتبار در بازار : برای بدست آوردن شهرت به 20  سال زمان نیاز است و برای تخریب آن تنها ۲ دقیقه زمان لازم است.

سرمایه گذاری مداوم : برای ثبات در روند کسب سود همواره بخش قابل توجهی از آن را دوباره سرمایه گذاری کنید .

هزینه های خرد : به طور مداوم هزینه های کوچک خود را بررسی کنید .

سمج باشید : با سرسختی و با استفاده از هوش خود می­توانید از رقبا پیشی بگیرید .

خروج به موقع : تشخیص به هنگام زیان و خروج از آن تا حد بسیاری موفقیت شما را تضمین می­کند .

سر وقت باشید : وقت شناسی از ملزومات یک کسب و کار پر رونق می­باشد .

اسب چوبی :

کار سخت و صادقانه، درمان همه مشکلات نیست وارن بافت می گوید : ” سوارکارهای خوب روی اسب های خوب کارشان عالی است ، ولی روی اسبچه های چوبی نه ! اساساً کار سخت و صادفانه همه مشکلات را درمان نخواهد کرد ”  ( بلکه مردم و شرایط اقتصادی هم نقش بزرگی در موفقیت کسب و کار ها دارند.  قابل توجه مسئولان فضای کسب و کار )

یک سوال از وارن بافت :

هرگاه از وارن بافت سوال شده است که چگونه در زمینه سرمایه گذاری موفق شدی ؟ او پاسخ داده است : ” هر سال صدها و صدها گذارش سالانه شرکتها را خوانده ام. هر گز چیزی نمی­خرم مگر اینکه بتوانم بر اساس استدلال و منطق خویش قیمت درست را پرداخت کنم . با وجود آگاهی از اشتباه خویش راه حل آن را میدانم . در حال حاضر 32 میلیارد دلار به شر کت کوکاکولا پرداخت کرده ام به این دلیل که .. ؟ اگر نتوانید به این سوال پاسخ دهید پس قادر به خرید آن نیستید و اگر توانستید در طول چند دقیقه از عهده آن برآیید می توانید.

وارن بافت میافزاید باید بتوانید توضیح دهید که چرا کار میکنید؟ چرا سرمایه گذاری می کنید؟ هرچه است باید روی کاغذ آورید و در صورت عدم ارائه یک پاسخ درست و هوشمندانه نباید شغلی انتخاب کرده و سرمایه گذاری کنید.

زندگی خویش را واقعا دوست دارم و آن را به گونه ای ترتیب داده ام تا آنچه را میخواهم ,  انجام داده و به آن برسم . به خاطر اینکه زمانی خاص عده ای از مردم درختانی با طول عمر زیاد کاشته اند، الان برخی در سایه آن می ­نشینند. من با هوش هستم و روش های را که منطقی است و برروی آن شناخت دارم اگرچه سختیهایی داشته باشند , رها نمیکنم .

اگر روشی آسان به من ارائه شود که اصلا شناختی درباره آن نداشته باشم , در این مسیر موفق نمی شوم و سرمایه خود را از دست می دهم .  به دنبال یک چیز واهی نیستم که در من امید ایجاد کند ، مثل یک سال خوب و پر شانس و هرگز نمی­خواهم با پول دیگران به شانس برسم ، با محیط بازار شارژ نمی شوم و نمی خواهم وارد بازی شوم که در مورد آن شناخت ندارم تنها به دلیل اینکه یک قهرمان را شکست دهم . ”

شرکت رمزگشا با چندین سال سابقه در زمینه تحلیل ارز دیجیتال و فارکس فعالیت می‌نماید. آکادمی رمزگشا دارای دوره های تخصصی در زمینه هوش مالی ، تریدر حرفه ای فشرده و نیمه فشرده است . همچنین شرکت رمزگشا با بهره گیری از تحلیلگران و مشاوران باتجربه آماده انتقال این تجربیات به شما عزیزان می­باشد . شما می توانید در صورت نیاز با مشاوران ما در ارتباط باشید .

با تشکر از شما خواننده گرامی سایت رمزگشا که ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید .

منابع :

  1. https://www.investopedia.com/articles/01/071801.asp#toc-what-companies-does-warren-buffett-own
  2. https://en.wikipedia.org/wiki/Warren_Buffett
  3. https://www.investopedia.com/ask/answers/081114/how-does-warren-buffett-choose-what-companies-buy.asp
  4. https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%86_%D8%A8%D8%A7%D9%81%D8%AA
  5. “Charlie Munger”. Cnn.com. June 11, 2014. Archived from the original on February 2, 2019. Retrieved March 11, 2019.

33 responses to “وارن بافت و استراتژی سرمایه گذاری”

  1. Hello, you used to write wonderful, but the last several posts have been kinda boringK I miss your super writings. Past few posts are just a bit out of track! come on!

  2. Great write-up, I am normal visitor of one’s site, maintain up the excellent operate, and It’s going to be a regular visitor for a long time.

  3. My programmer is trying to persuade me to move to .net from PHP. I have always disliked the idea because of the expenses. But he’s tryiong none the less. I’ve been using Movable-type on a variety of websites for about a year and am concerned about switching to another platform. I have heard good things about blogengine.net. Is there a way I can transfer all my wordpress posts into it? Any help would be really appreciated!

  4. Aw, this was a really nice post. In thought I want to put in writing like this additionally – taking time and precise effort to make an excellent article… however what can I say… I procrastinate alot and in no way seem to get one thing done.

  5. My brother recommended I may like this blog. He used to be totally right. This put up truly made my day. You cann’t believe just how much time I had spent for this information! Thank you!

  6. Firzt of alll I want tto saay suerb blog! I hhad a quick question which I’d like to aask if yoou ddo nott mind.
    I was curiouss tto knhow how yoou centfer yourself and
    clear yoir thlughts before writing. I’ve hhad a difficullt time clearing my mind
    in gettng my thoughts out. I truly do tqke pleqsure iin writing
    owever it just serms like the firrst 10 tto 15 mibutes tend tto bbe wqsted just trying
    too figure oout how to begin. Anyy idews oor tips? Appresciate it!

  7. Thanls for evey other informative web site. Thee placde elsee may Iget tnat kind off iformation wriotten in such ann
    ieal approach? I have a challenge that I’m just
    noww operatingg on, andd I’ve been at thee gllance out
    for such information.

  8. … [Trackback]

    […] There you will find 83307 more Information to that Topic: ramzgosha.com/وارن-بافت-و-استراتژی-سرمایه-گذاری/ […]

  9. I do like the manner in which you have presented this problem and it really does give me some fodder for thought. On the other hand, through everything that I have seen, I just simply trust as other remarks pack on that people keep on issue and not embark upon a tirade involving some other news du jour. Yet, thank you for this exceptional point and while I do not necessarily go along with it in totality, I value your point of view.

  10. This is very interesting, You’re a very skilled blogger. I’ve joined your feed and look forward to seeking more of your excellent post. Also, I have shared your web site in my social networks!

  11. I liked as much as you’ll receive carried out right here. The cartoon is attractive, your authored subject matter stylish. however, you command get bought an shakiness over that you want be handing over the following. ill unquestionably come further previously once more as exactly the same just about very ceaselessly inside of case you protect this increase.

  12. Fantastic blog! Do you have any suggestions for aspiring writers?
    I’m hoping to start my own site soon but I’m a little lost on everything.
    Would you propose starting with a free platform like WordPress or go
    for a paid option? There are so many choices out there that I’m totally overwhelmed ..
    Any tips? Cheers!

  13. I do not know whether it’s just me or if perhaps everybody else encountering problems with your website.

    It appears like some of the text within your posts are running off the screen. Can someone else please comment and let
    me know if this is happening to them as well? This might be a problem
    with my web browser because I’ve had this happen previously.
    Cheers

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

وارن بافت و استراتژی سرمایه گذاری

وارن بافت و استراتژی سرمایه گذاری

وارن بافت یکی از ثروتمندترین افراد دنیا می باشد . که بطور مداوم در لیست ثروتمندترین افراد  نشریاتی مانند فوربز قرار می­گیرد . وی  هم اکنون ( جولای 2023 ) با دارایی بیش از 115 میلیارد دلار هفتمین فرد ثروتمند جهان محسوب می­شود .

مطالعه بیشتر »
robot-Trader-رمزگشا-مقاله-ربات-تریدر-چیست-شاخص

ربات تریدر چیست ؟

ربات‌های تریدر به عنوان نمونه‌ای از هوش مصنوعی و ابزارهای خودکار در بازارهای مالی، با استفاده از الگوریتم‌ها و قوانین مشخص طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند. این ربات‌ها، قادر به تحلیل داده‌های بازار، تشخیص الگوهای معاملاتی، و اتخاذ تصمیمات مبتنی بر استراتژی‌های تجاری هستند. عملکرد این ربات‌ها بر پایه قواعد و قوانین قبلی تعیین می‌شود و به طور خودکار معاملات را انجام می‌دهند. این ویژگی‌ها باعث شده تا ربات‌های تریدر جایگاه ویژه‌ای در بازارهای مالی پیدا کنند و مورد توجه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران قرار گیرند.

مطالعه بیشتر »
Robot-Trader-شاخص-دانود-ربات-تریدر-رمزگشا

ربات تریدر و ویژگی های آن !

ربات تریدر به یک سیستم اتوماتیکی گفته می شود که براساس یک الگوریتم معینی ، به جای شما در بازار های ارز دیجیتال ترید انجام می دهد. شما با استفاده از یک ربات تریدر اتوماتیک ، می توانید بدون نیار به حضور خود ، کسب درآمد داشته باشید .همچنین قیمت خریداری و استفاده از این ربات های تریدر به گونه ای است که اکثریت افراد می توانند آن را خریداری و با استفاده ی صحیح از آن ، کسب درآمد داشته باشند.

مطالعه بیشتر »

en_USEnglish