چرا بیت کوین ارزش دارد ؟ – تعریف ارزش بیت کوین

شاحص-مقاله-ارزش-بیتکوین

فهرست

در دنیای امروز ، بیتکوین ( BTCUSD ) به عنوان یک رمزارز و همچنین ، جایگزینی برای پول نقد در سازمان های متمرکز و تحت کنترل بانک مرکزی ، شناخته می شود . البته که مزیت دومی مهم تر می باشد زیرا توسط یک مقام پولی صادر می ود و به طور گسترده در اقتصاد استفاده می شود . البته که بیتکوین دارای شبکه غیر متمرکز می باشد و از این ارز دیجیتال در معاملات خرده فروشی ، چندان استفاده نمی شود .

می توانیم ارزش بیتکوین ها را به ارزش فلزات گرانبها ، تشبیه کنیم . هر دوس آن ها به مقدار محدودی وجود دارند و فقط در مواردی خاص می توان از آن ها استفاده کرد .  فلزات گرانبها مانند طلا ، کاربردی صنعتی دارد ، در حالی که تکنولوژی اساسی بیتکوین ( بلاک چین ) ، دارای کاربرد در سراسر صنایع خدمات مالی ، دارا می باشد . منشأ دیجیتالی بیتکوین به این معنا است که حتی ممکن است روزی به عنوان ریانه ای برای تراکنش های خرده فروشی ، عمل کند .

چکیده مقاله

  • رمزارز ها دارای ارزش می باشند زیرا می توانند به عنوان ذخیره ارزش و واحد مبادله در دنیای امروزه ی ما ، عمل کنند . همچنین ، آن ها دارای شش ویژگی کلیدی برای استفاده در اقتصاد را نشان می دهند .
  • در واقع ، تعریف ارزش یک رمزارز در سده های اخیر ، از ویژگی های فیزیکی گرفته تا سرعت استفاده از آن ها در اقتصاد ، تغییر کرده است .
  • بیتکوین ویژگی هایی را به عنوان یک رمزارز با ارزش ، نشن می دهد و اما منبع اصلی ارزش آن در عرضه محدود و افزایش تقاضا است .
  • اگر قیمت یک بیتکوین به 514000 دلار برسد ، ارزش بازار بیت کوین تقریبا به 15 درصد از بازار ارز جهانی ، می رسد .

چرا ارزهای سنتی ارزش دارند ؟

ارزهای کاربردی دارای شش ویژگی بسیار مهم می باشند :

  1.  کمبود
  2. تقسیم پذیری
  3. قابل قبول بودن
  4. قابل حمل بودن
  5. دوام
  6. مقاومت در برابر جعل ( یکنواختی )

این ویژگی ها به یک رمزارز قابلیت کاربری بیش از حد انتظار را در بازار و اقتصاد ، می دهد . آن ها همچنین تورم پولی را محدود و تضمین می کنند که ارز ها امن و مطمئن هستند .

رمز ارز ها زمانی کاربردی می باشند که بتنوانند درون خود ، ارزشی را نگهداری کنند . یا اگر بخواهیم متفاوت به آن نگاه کنیم ، زمانی کاربردی می باشند که بتوانند در طول زمان ، قابل اعتماد باشند و ارزش نسبی خود را حفظ کنند . در طول تاریخ ، بسیاری از جوامع وجود داشته اند که از کالا ها و یا فلزات گرانبها ، به عنوان روشی برای پرداخت استفاده می کردند . زیرا این موارد به عنوان کالاهایی که دارای ارزش نسبتا ثابت می باشند ، حساب می شدند .

ارزش بیت کوین
ارزش بیت کوین

کاکائو، طلا یا …؟

جوامع به جای حمل مقادیر دست و پا گیر مانند دانه های کاکائو ، طلا یا دیگر اشکال اولیه پول ، در نهایت به ارز ضرب شده به عنوان جایگزین روی آوردند . اولین ارز ها از فلزات نسبتا گرانبهایی مانند طلا ، نقره و برنز که ماندگاری طولانی و خطر کم استهلاک دارا بودند ، استفاده می کردند .

درباره ی تعیین ارزش به ارز ها می توان بحص کرد . در ابتدا ، ارزش آن ها از خواص فیزیکی ذاتی ناشی می شد . به عنوان مثال ، ارزش طلا ناشی از هزینه های استخراج و برخی عوامل کیفی مانند درخشندگی و خلوص است .

در عصر مدرن ، ارز های دولتی اغلب به شکل پول کاغذی می باشند و کمبود ذانی مانند فلزات گرانبها را دارا نمی باشند . برای مدتی طولانی ، ارزش پول نقد یا همان پول کاغذی ، توسط مقدار طلایی که پشتوانه آن می باشد ، اندازه گیری می شد . حتی امروزه ، برخی از ارز ها ” نماینده ” هستند . به این معنا که هر سکه یا اسکناس را می توان مستقیما با مقدار مشخصی از یک کالا مبادله کرد .

جان لا

ایده ی تغییر ارزش رمز ارز ها از قرن 17 ، شروع بع تغییر کرد . اقتصاددان برجسته اسکاتلندی ، آقای جان لا ( John Law ) نوشت پولی که توسط دولت یا پادشاه یک ملت تعیین می شود ، ارزشی نیست که کالا ها با آن مبادله می شوند ، بلکه ارزشی است که با آن مبادله می شوند . به عبارت دیگر ، ارزش یک ارز معیاری از تقاضا و توانایی آن برای تحریک تجارت و تجارت در داخل و خارج از یک اقتصاد است .

این تفکر نزدیک به نظریه اعتباری مدرن برای سیستم های پولی است . در این نظریه ، بانک های تجاری با وام دادن به وام گیرندگان ، پول ( و ارزش برای ارز ها ) ایجاد می کنند ، وام گیرندگان از پول برای خرید کالا استفاده می کنند و باعث گردش ارز در اقتصاد می شوند .

پس از اینکه کشور ها استاندارد طلا را در تلاش برای کاهش نگرانی ها در مورد عرضه طلا کنار گذاشنتد ، بسیاری از ارز های جهانی به عنوان فیات طبقه بندی شده اند . ارز فیات توسط یک دولت صادر می شود و توسط هیچ کالایی پشتیبانی نمی شود ، بلکه با اعتقادی که افراد و دولت ها دارند که دیگران آن ارز را می پذیرند .

ارز فیات

امروزه ، اکثر شرکت های بین المملی و شناخته شده ، فیات می باشند . بسیاری از دولت ها و جوامع به این نتیجه رسیده اند که ارز فیات از تمام ارز ها پایدار تر می باشد و خطر ارزش بها ی به مرر زمان ، کمتر است . ترزش ارز های فیات ، تابعی از تقاضا و عرضه آن ها است . به عنوان مثال ، دلار U.S با ارزش می باشد زیرا بزرگترین اقتصاد جهان از آن استفاده می کند و بر جربان پرداخت ها در تجارت بین المللی تسلط دارد .

شرکت رمزگشا قبلا درباره ی چند تا از پر طرفدارترین رمزارز ها مقاله ای نوشته که پیشنهاد می کنیم حتما برای آشنایی بیشتر ، آن را مطالعه کنید .

بیت-کوین-قیمت
قیمت بیت کوین

ارزش ارز های دیجیتال

ماهیت ارز های دیجیتال ، مبحثی است که در خر بحث ارز بیت کوین ، قرار می گیرد . طلا به عنوان یک ارز به دلیل ویژگی های فیزیکی ذاتی آن ، دارای ارزش بود ، اما در عین حال ، سنگن و مایه ی زحمت نیز بود . قطعا پول کاغذی پیشرفت بزرگی بود ، اما آن هم نیاز به تولید و نگهداری داشته و فاقد تحرک ارز های دیجیتال است . تکامل دیجیتالی پول از ویژگی های فیزیکی دور شده و به سمت ویژگی های کاربردی تر ، رفته است .

برای درک بیشتر شما ، یک مثال را برایتان توضیح می دهیم . در زمان بحران مالی بن برنانک ( Ben Bernanke )  که در آن زمان فرماندار فدرال دزرو بود ، در برنامه ( CBS 60 minutes ) ، حضور یافت و توضیح داد که چگونه این آژانس ، غول بیمه گروه آمریکایی ( AIG ) و سایر موسسات مالی را با وام دادن به آن ها ، از ورشکستگی نجات داد . مصاحبه گر که بسیار متعجب شده بود ، از او پرسید که آیا فدرال میلیارد ها دلار تولید کرده است یا خیر . اما داستان به این گونه نبود .

برنانک در اینباره گفت ” خوب ، برای قرض دادن به یک بانک ، ما به سادگی از کامپیوتر برای علامت گذاری اندازه ی حسابی که آن ها نزد فدرال رزرو دارند ، استفاده می کنیم . ” به عبارت دیگر ، فدرال رزرو از طریق ثبت در دفتر خود ، دلار های آمریکا را «تولید» کرد . توانای ” علامت گذاری ” یک حساب ، ماهیت ارز ها را در شکل دیجیتالی آن ها نشان می دهد و پیامد هایی برای سرعت و استفاده از ارز ها دارد زیرا معاملات مربوط به آن ها را ساده می کند .

دلیل ارزش بیتکوین چیست ؟

بیت کوین نه از حمایت مقامات دولتی برخوردار است و نه از سیستم بانک های واسطه برای تبلیغ ، استفاده می کند . یک شبکه غیر متمرکز تشکیل شده از گره های مستقل ( independent nodes ) ، مسئول تایید تراکنش های میتنی بر اجماع در شبکه بیت کوین است . اگر معامله ای اشتباه شود ، هیچ مرجعی در قالب یک دولت یا سایر مقامات پولی وجود ندارد که به عوان طرف مقابل و یک پشتیبان ، در معرض خطر قرار گیرد و وام دهندگان را کامل کند .

با این حال ، ارز دیجیتال برخی از ویژگی های یک سیستم ارز فیات را نشان می دهد . کمیاب ایت و نمی توان آن را جعل کرد . تنها راه ایجاد یک بیت کوین تقلبی ، این می باشد که چیزی به نام دوبل خرج ( double – spend ) را اجرا کنیم . این به وضعیتی اشاره دارد که در آن ، یک کاربر همان بیت کوین را در دو یا چند تنظیمات جداگانه « خرج » یا انتقال می دهد و در واقع ، یک رکورد تکراری ایجاد می کند .

ما درباره ی 5 حقیقت بیتکوین که دانستن آن ضروری می باشد ، قبلا مطالبی برای شما تهیه کردیم که برای آشنایی بیشتر ، بهتر است آن را مطالعه کنید .

سودمندی

ویژگی که باعث می شود احتمال دوبل خرج بسیار کم شود ، اندازه ی شبکه ی بیت کوین می باشد .  در یک حمله ی به اصطلاح 51 درصدی ، که در آن گروهی از ماینر ها از نظر تئوری بیش از نیمی از کا توان شبکه را کنترل می کنند ، ضروری است . با کنترل اکثریت تمام توان شبکه ، این گروه می تواند بر بقیه شبکه تسلط یابد تا سوابق را جعل کند . با این حال ، چنین حمله ای به بیت کوین به تلاش ، پول و قدرت محاسباتی زیادی نیاز دارد . در نتیجه ، احتمال آن را بسیار بعید می سازد .

اما بیت کوین اغلب در تیت سودمندی مردود شده و موفق نمی شود ، زیرا مردم به ندرت از آن برای مهاملات خرده فروشی استفاده می کنند . در واقع ، دلیل اصلی ارزش بیت کوین ، به دلیل کمبود آن می باشد . بحث دلیل ارزش بیت کوین ، مشابه با بحث دلل ارزش طلا می باشد . طلا کالایی است که ویژگی های مشترکی با ارز دیجیتال دارد . تعداد بیت کوین های موجود به 21 میلیون ، محدود شده است .

نسبت به ارز های فیات و پول های نقدی ، بیت کوین بسیار قابل تقسیم تر می باشد . یک بیتکوین را می توان به هشت رقم اعشار با واحد های تشکیل دهنده به نام ساتوشی ، تقسیم کرد . در حالی که اکثر ارز های فیات ، برای استفاده روزمره فقط به دو رقم اعشار تقسیم می شوند .

اگر قیمت بیت کوین در طول زمان ادامه به افزایش بدهد ، کاربرانی که تنها قسمت کوچکی از بیت کوین را دارا بودند ، همچنان می تواند با این رمزارز ، معامله داشته باشند . توسعه کانال های جانبی ، مانند شبکه لایتنینگ ، ممکن است ارزش اقتصاد بیت کوین را افزایش بدهد .

کمبود 

همانطور که بالاتر هم برایتان توضیح دادیم ، ارزش بیتکوین به دلیل تعداد محدود و کمبودی آن می باشد . با کاهش عرضه ، تقاضا برای ارز دیجیتال افزایش یافته است . سرمایه گذاران برای بخشی از این کیک سود روزافزون که ناشی از تجارت عرضع محدود آن است ، فریاد می زنند .

بیشت کوین هم مانند طلا ، دارای تعداد محدودی می باشد که برای کاربرد هایی که عمدتا صنعتی هیتند ، استفاده می شود . قبلا هم به این نکته اشراه کردیم اما فناوری زیربنای بیت کوین ( بلاک چین – Blockchain ) ، آزمایش شده و به عنوان یک سیستم پرداخت استفاده می شود . یکی از موثر ترین موارد استفاده از آن ، در حواله های خارج از مرز ها و برای افزایش سرعت و کاهش هزینه ها ، می باشد . بعضی از کشور ها ، مانند السالوادور ، شرط بندی کرده اند که تکنولوژی بیت کوین به اندازه کامل تکامل یابد تا به رسانه ای برای معاملات روزانه ، تبدیل شود .

بیت-کوین-سکه
سکه بیت کوین

هزینه نهایی تولید

یکی دیگر از نظریه های بیت کوین این است که بیت کوین بر اساس هزینه نهایی تولید یک بیت کوین ، ارزش آن مشخص می شود . استخراج برای بیت کوین نیاز به یک حجم زیادی از الکتریسیته دارد که برای فردی که این بیت کوین ها را استخراج می کند ، می تواند هزینه ی سنگینی باشد . بر اساس تئوری اقتصادی ، در یک بازار رقابتی بین تولید کنندگانی مه همگی یک محصول را تولید می کنند ، قیمت فروش آن محصول به سمت هزینه نهایی تولید آن ، گرایش پیدا می کند . شواهد تجربی نشان داده است که قیمت بیت کوین به دنبال هزینه تولید است .

نظریه پول گرایان

پول گرایان با استفاده از پول ، سرعت ، و ارزش کالا های تولید شده در یک اقتصاد سعی می کنند ارزش بیت کوین را مانند پول محاسبه کنند . ساده ترین راه برای این رویکرد ، این است که به ارزش فعلی جهانی همه ابزار های مبادله و همه فروشگاه های ارزشی قابل مقایسه با بیت کوین ، نگاه کنیم و سپس ارزش درصد پیش بینی شده بیت کوین را محاسبه کنیم .

به طور کلی ، عرضه پول ( M1 ) در ایلات متحده تا پایان سال 2021 ، بیش از 20 تریلیون دلار ارزش داشت .

مشکلات ارزش‌دهی بیت کوین

یکی از بزرگترین مشکلات ، وضعیت بیتکوین به عنوان وسیله ای برای ذخیره ی ارزش می باشد . کاربرد بیت کوین به عنوان وسیله ای برای ذخیره ی ارزش ، بستگی به عملکرد آن به عنوان یو وسیله ی مبادله دارد . اگر بیت کوین به عنوان یک وسیله برای مبادله ، موفق نباشد ، به عنوان یک وسیله برای ذخیره ارزش نیز کاربرد نخواهد داشت .

در طول بسیاری از تاریخ خود ، منافع سوداگرانه در واقع محرک اصلی ارزش بیت کوین بوده است . ویژگی هایی مانند افزایش قیمت شدید و جنون توجه رسانه ها به آن ، بیتکوین را شبیه به یک حباب کرده است .

مشکلات پیرامون فضای ذخیره سازی و مبادله ارز های دیجیتال نیز کاربرد و قابلیت انتقال بیت کوین را به چالش می کشد . در سال های اخیر ، هک ، سرقت و کلاهبرداری گریبان گیر ارز دیجیتال شده است .

چرا بعضی از افراد معتقد هستند که بیتکوین دارای ارزش نمی باشد ؟

مانند هر دارایی یا وسیله ای که دارای ارزش باشد.  قیمتی که مردم مایل هستند برای بیت کوین بپردازند ، یک سطح توافق شده اجتماعی است. که همچنین بر اساس عرضه و تقاضا است . به دلیل اینکه بیت کوین ها مجازی می باشند و فقط در شبکه های کامپیوتری وجود دارند ، بعضی از افراد درک کمیابی بیت کوین و همچنین هزینه ی تولید آن ها را به خوبی درک نمی کنند .

به دلیل عدم تمایل به پذیرش اینکه ردپای دیجیتال می تواند ارزش خود را از این طریق حفظ کند ، آن ها متقاعد شده اند که بیت کوین ها بی ارزش هستند . و دیگرانی که سیستم بیت کوین را درک می کنند ، موافق هستند که بسیار با ارزش است .

بیت-کوین
صعود و نزول بیت کوین

آیا بیت کوین پول حساب می شود ؟

قیمت بیت کوین در بازار بسیار نوسانی این و در معرض نوسانات قیمتی بزرگ ، قرار گرفته است . در نتیجه ، قیمت بازار در هز زمان معین ، ممکن است به شدن از ارزش منصفانه یا ذاتی آن ، متفاوت باشد . با این حال ، با گذشت زمان ، بازار هایی که بیش از حد فروش داشته اند ، تمایل به بازگشت دارند و بازار هایی که بیش از حد خرید داشته اند ، آرام می شوند . پس ، در واقع بدون استفاده از آینده نگری ، نمی توان گفت کهآیا بیت کوین ها ارزش منصفانه ای دارند یا نه .

هزینه  تولید 1 BTC ، چقدر می باشد ؟

هزینه ی تولید یک بیتکوین به هزینه ی الکتریسیته ، مقدار سختی استخراج آن ها ، پاداش بلاک و همچنین بهره وری انرژی معدنچیان ، بستگی دارد . به عنوان مثال ، با پاداش بلاک 6.25 BTC ، سختی 27.5 تریلیون ، و مقدار 0.15$ برای هر kWh ، و همچنین بهره وری انرژی 45 ژول در هر تراکنش ، قیمت تولید 1 BTC به مقدار 35,500$ می باشد .

جمع بندی

با پیرفت تکنولوژی دنیا و رایانه ها ، همانطور که در تاریخ از مبادله ی کالا به کاا ، به پرداخت هزینه با استفاده از فیات انتقال یافتیم ، آینده نیز از فیات به ارز های دیجیتال انتقال پیدا خواهیم کرد . اگر با متاورس آشنایی داشته باشید ، می دانید که خرید و فروش در آن دنیا نیز با استفاده از ارز های دیجیتال انجام خواهد شد . پس بهتر است نسبت به آن ها ، هوشیار باشیم .

خیلی ممنون که مقاله ی ” چرا بیتکوین ها ارزش دارند ؟ – تعریف ارزش بیتکوین ” را مطالعه کردید.

برای کسب اطاعات بیشتر درباره ی رمزارز ها ، پیشنهاد می‌کنیم مقاله ی ” 9 ارزدیجیتال پر طرفدار “ را مطالعه کنید !

شرکت رمزگشا با چندین سال سابقه در زمینه تحلیل ارز دیجیتال و فارکس فعالیت می‌نماید. شرکت رمزگشا دارای دوره های تخصصی در زمینه هوش مالی ، تریدر حرفه ای فشرده و نیمه فشرده است . همچنین شرکت رمزگشا با بهره گیری از تحلیلگران و مشاوران باتجربه آماده انتقال این تجربیات به شما عزیزان می­ باشد . شما می توانید در صورت نیاز با مشاوران ما در ارتباط باشید .

منابع :

https://www.investopedia.com/ask/answers/100314/why-do-bitcoins-have-value.asp

One response to “چرا بیت کوین ارزش دارد ؟ – تعریف ارزش بیت کوین”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

وارن بافت و استراتژی سرمایه گذاری

وارن بافت و استراتژی سرمایه گذاری

وارن بافت یکی از ثروتمندترین افراد دنیا می باشد . که بطور مداوم در لیست ثروتمندترین افراد  نشریاتی مانند فوربز قرار می­گیرد . وی  هم اکنون ( جولای 2023 ) با دارایی بیش از 115 میلیارد دلار هفتمین فرد ثروتمند جهان محسوب می­شود .

مطالعه بیشتر »
robot-Trader-رمزگشا-مقاله-ربات-تریدر-چیست-شاخص

ربات تریدر چیست ؟

ربات‌های تریدر به عنوان نمونه‌ای از هوش مصنوعی و ابزارهای خودکار در بازارهای مالی، با استفاده از الگوریتم‌ها و قوانین مشخص طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند. این ربات‌ها، قادر به تحلیل داده‌های بازار، تشخیص الگوهای معاملاتی، و اتخاذ تصمیمات مبتنی بر استراتژی‌های تجاری هستند. عملکرد این ربات‌ها بر پایه قواعد و قوانین قبلی تعیین می‌شود و به طور خودکار معاملات را انجام می‌دهند. این ویژگی‌ها باعث شده تا ربات‌های تریدر جایگاه ویژه‌ای در بازارهای مالی پیدا کنند و مورد توجه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران قرار گیرند.

مطالعه بیشتر »
Robot-Trader-شاخص-دانود-ربات-تریدر-رمزگشا

ربات تریدر و ویژگی های آن !

ربات تریدر به یک سیستم اتوماتیکی گفته می شود که براساس یک الگوریتم معینی ، به جای شما در بازار های ارز دیجیتال ترید انجام می دهد. شما با استفاده از یک ربات تریدر اتوماتیک ، می توانید بدون نیار به حضور خود ، کسب درآمد داشته باشید .همچنین قیمت خریداری و استفاده از این ربات های تریدر به گونه ای است که اکثریت افراد می توانند آن را خریداری و با استفاده ی صحیح از آن ، کسب درآمد داشته باشند.

مطالعه بیشتر »

en_USEnglish