تحلیل تکنیکال و 8 کاربرد آن در بازارهای مالی

تحلیل تکنیکال

فهرست

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis)  نوعی از سبک های تحلیل بازارهای مالی می‌­باشد. این تحلیل شامل قیمت و حجم در ابعاد زمان می‌شود. تحلیل تکنیکال با نگاهی مطمئن و منطقی در مورد آینده قیمت ارز، براساس تاریخچه گذشته بازار که شامل قیمت و حجم خریداران و فروشندگان هست، استفاده می‌­شود.

 

تحلیل تکنیکال
تحلیل تکنیکال

 

تاریخچه تحلیل تکنیکال

اولین بار توسط چارلز داو (Charles Dow) با موضوع تئوری داو در اواخر دهه 1800 مطرح شد. بعد از آن محققان با بررسی داده ها، پایه تحلیل تکنیکال را بنا نهادند که طی آن، روز به روز به روند و الگوهای تحلیل تکنیکال افزوده شد و سیگنال های بهتری برای ورود به بازار پیدا گردید.

تحلیل تکنیکال چیست ؟

تحلیل تکنیکال در بازار بورس اوراق بهادار، بازاررمزارز، فارکس و نیز بازارهای بورس کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر می­‌خواهید به صورت مستقیم(بدون نیاز به موسسه­های سرمایه گذاری و سبد گردانی) در بازارهای مالی سرمایه گذاری کنید، یکی از مهمترین  ابزارهایی که باید استفاده کنید و یاد بگیرید، تحلیل تکنیکال می‌باشد. زیرا بر اساس روانشناسی بازار، اقتصاد رفتاری و تحلیل رفتاری سرمایه گذاران عمل می­‌کند.

با استفاده از این روش،می‌توانید نقطه ورود دقیق (سیگنال) برای سرمایه گذاری را پیدا کنید که موجب سود بیشتر برای شما می‌­شود. به نوعی، امنیت سرمایه خود را در سرمایه گذاری، بیشتر می­‌کنید.

تحلیل تکنیکال در واقع یک استراتژی برای معاملات در بازارهای سرمایه است که توسط آن می‌­توانید فرصت های مناسب برای ورود را تعیین کنید.

چیستی تحلیل تکنیکال
چیستی تحلیل تکنیکال

 

در تحلیل تکنیکال به جای توجه به نوع بازار و خدمات آن، به رفتارهای خریداران و فروشندگان توجه می‌­شود. به عنوان مثال بیت کوین ارزشمندترین رمز ارز بازار است، اما باید سعی کنید که بتوانید آن را در قیمت های پایین تر خریداری کنید تا بتوانید از بالا رفتن آن، سود بیشتر کسب نمایید.

با توجه به اینکه تحلیل تکنیکال ده­ها قدمت دارد و تا به امروز هزاران الگوی تحلیل برای آن به وجود آمده است، معامله گران سعی می­‌کنند تا با ترکیب آن ها با یکدیگر، به استراتژی خاص خود دست پیدا کنند.

این سبک از تحلیل بسیار انعطاف پذیر است و به  صورت کامل می‌­تواند در تمامی بازار ها فعالیت داشته باشد به گونه­ای که افراد بتوانند از آن استفاده کنند.َ

از تحلیل تکنیکال می‌توانید در انواع تایم فریم ها اعم از ماهانه، هفتگی، روزانه، ساعتی و دقیقه ای ، استفاده کنید.

 

به عنوان مثال ، 8 سال گذشته در اوایل مهرماه ، قیمت بیتکوین دچار ریزش شده است . پس می­‌توان در این بازار این پیش بینی را داشته باشید که احتمالا بیتکوین در سال نهم هم دچار ریزش خواهد شد.

تحلیل بازار ارز دیجیتال
تحلیل بازار ارز دیجیتال

اصل مهم در تحلیل تکنیکال :

1.قیمت همه چیز است:

چارلز داو مطرح کرده که اولین و مهم‌ترین قسمت در تحلیل تکنیکال بدین مضمون است که قیمت، همه اطلاعات را نشان می‌دهد. اصل تحلیل تکنیکال بر پایه نوسانات قیمتی بازار است که با دیدن الگو ها و روند های قیمتی، می‌توان به پیش بینی قیمت پرداخت.

بسیار از تحلیل گران بر این باورند که برای پیش بینی بازار، تحلیل تکنیکال کافی و کارآمد است و به تحلیل بنیادی و فاندامنتال توجهی ندارند.

تنها چیزی که برای این نوع از تحلیل گران مهم است میزان عرضه و تقاضا در بازار می­‌باشد.

2.قیمت در روند حرکت می‌­کند :

تحلیل گران تکنیکال بر این باورند که که قیمت در سه روند کوتاه مدت(یک روز تا یک ماه)، میان مدت(یک ماه تا شش ماه) و بلند مدت(شش ماه تا سه سال) می‌باشد.

3.گذشته تکرار می­‌شود :

روند قیمتی بدین صورت است که در بازه های زمانی، تکرار می‌­شود. بر اساس روانشناسی بازار و هیجان و احساسات خریداران، قیمت در یک چرخه ای از تکرار قرار دارد.

اهمیت و کاربرد تحلیل تکنیکال

با توجه به نوسانات قیمتی در بازار، باید بدانید که چه زمانی خرید کنید و چه زمانی بفروشید تا بتوانید کسب سود نمایید. شما به این دلیل تحلیل تکنیکال را یاد می­‌گیرید که بتوانید احتمال و ریسک سرمایه گذاری را در معاملات خود کاهش دهید.

اگرچه امکان دارد که همیشه تحلیل های شما درست نباشد. چه بسیار معامله گرانی بودند که با تحلیل های اشتباه دچار ضرر های سنگین شده اند.

روندها در تحلیل تکنیکال به سه صورت است:

1.روند صعودی :

اگر در نمودار هر سقف، بالاتر از سقف قبلی و هر کف، بالاتر از کف قبلی باشد، به این روند، روند صعودی گفته می­‌شود که به صورت کلی زمانی که قدرت خریداران بیشتر از فروشندگان می‌­باشد روند صعودی است.

2.روند نزولی :

اگر در نمودار هر سقف، پایین تر از سقف قبلی و هر کف، پایین تر از کف قبلی باشد، به این روند، روند نزولی گفته می­‌شود که به صورت کلی زمانی که قدرت فروشندگان بیشتر از خریدارن باشد روند، نزولی است.

3.خنثی :

زمانی که سقف و کف ها در نمودار تقریبا در یک راستا قرار داشته باشند و روند نه صعودی باشد و نه نزولی، به چنین روندی خنثی گفته می­‌شود که نمودار قیمت از سطح حمایت به مقاومت می‌روند و از مقاومت به حمایت می­‌رود و دوباره قیمت، این رفتار را تکرار می‌کند. اصطلاحا تحلیل گران می‌­گویند بازار دچار یک سردرگمی و گیجی می‌­باشد که معامله گری در این بازار هم اصول و قواعد خاص خود را دارد.

ارز دیجیتال

آموزش تحلیل تکنیکال به چه صورت انجام می­­‌شود؟

راه های متعددی برای فراگیری تحلیل تکنیکال وجود دارد که سعی کردیم بهترین و ارزان‌ترین را برایتان معرفی کنیم تا بتوانید با ریسک کمتر، تشخیص قابل اطمینان تری داشته باشید:

1.استفاده از کتاب :

اگر به سمت کتابفروشی محله خود یا در سایت های مختلف گشت و گذار کرده باشید، می­‌توانید بسیاری کتاب درباره آموزش تحلیل تکنیکال چه به صورت تک جلدی و چه به صورت چند جلدی به صورت دوره های آموزشی، تهیه کنید تا بتوانید این مهارت را فرا بگیرید.

 

2.از سایت های آموزشی استفاده کنید :

با کمی گشت و گذار در فضای اینترنت می‌­توانید سایت های مختلفی را مشاهده کنید که می­‌تواند به شما، برای یادگیری تحلیل تکنیکال کمک فراوان کند.

استفاده از دوره های آموزشی : در بسیاری از سایت ها، تبلیغاتی برای آموزش تحلیل تکنیکال وجود دارد که بواسطه آن می‌­توانید برای خود به صورت حضوری، آنلاین و به صورت دی وی دی، فایل های تصویری را دریافت و از آموزش ها استفاده کنید.

فقط توجه داشته باشید این نوع دوره ها غیر رایگان است، اما شما می‌­توانید از تیم پشتیبانی آن ها برای حل مسئله و سوال های خود در زمینه تحلیل، استفاده کنید.

 

بیتکوین

 

از معمول ترین روش های استفاده در تحلیل تکنیکال:

1.الگوهای نموداری

2.اندیکاتورهای تکنیکالی

الگو های نموداری:

همانطور که بالاتر گفتیم، در تحیلیل تکنیکال هزاران الگوی رفتاری وجود دارد. سعی کنید که چندین مورد از آنها را کامل و به طور مشخص فرا بگیرید تا با توجه آن، بتوانید ترکیب کنید و در تحلیل خود از آن استفاده کنید.

 

اندیکاتورهای تکنیکالی:

اندیکاتورها ابزارهایی هستند که با توجه به فرمول های ریاضی و خاص خود، کمک به تشخیص روند بازار می‌کنند. امروزه بیشتر از 150 نوع اندیکاتور وجود دارد که دو گونه کلی می‌­باشد :

الف)روی نمودار     ب) خارج از نمودار

هر اندیکاتور با توجه به تعاریفی که در کد منبع (سورس کدشان) برای آن ها تعیین شده است، تفاسیر و تعاریف مختلفی بر روی بازار دارد. اندیکاتورها به ما  کمک می‌کنند که بتوانیم با توجه به تحلیلی که بر روی نمودار انجام داده‌ایم، قطعیت و اطمینان بیشتر برای خرید پیدا کنیم.

معروف ترین اندیکاتورها :

استوک استیک :

رابطه بین قیمت بسته شدن سهم و بازه قیمتی آن‌ را در طی دوره زمانی می‌سنجد. تا به امروز، این اندیکاتور‌ها از محبوب‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال بوده‌اند. این اندیکاتور‌ها قابل فهم هستند و در نشان دادن زمان خرید یا فروش یک سهم، دقت بالایی دارند.

اندیکاتور استوک استیک بر این فرض بنا شده که در هنگام صعودی شدن روند قیمت یک سهام، قیمت بسته شدن نزدیک به کران بالای بازه قیمتی است.

RSI :

در اندیکاتور RSI دو ناحیه به نامهای اشباع خرید و اشباع فروش وجود دارد که نشانگر کند شدن و اتمام خرید و فروشهای افراطی می‌باشد.

به بیان دیگر زمانی که به ناحیه زیر ۳۰ در اندیکاتور RSI می‌رسیم کم‌کم شاهد کاهش فروشهای افراطی در بازار هستیم و احتمالا قدرت خرید در بازار افزایش پیدا خواهد کرد و زمانی که در ناحیه ۷۰ به بالا هستیم احتمالا خریدهای افراطی رو به پایان است و توقع داریم که فشار خریداران کاهش یابد و شاهد عرضه پر قدرت در بازار باشیم

MACD :

مکدی یا میانگین متحرک همگرایی-واگرایی نشانه ای است که ارتباط بین دو میانگین متحرک را نشان می‌دهد. مکدی به معامله‌گرها نشان می‌دهد که آیا روند صعودی یا نزولی بازار،ضعیف و قدرتمند است ؟ البته می­‌توانید در تنظیمات آن تغییراتی ایجاد کنید.

میانگین متحرک

میانگین متحرک یا MA به طور مداوم میانگینی از قیمت‌ها را به شما نشان می‌دهد. این میانگین با توجه به انتخاب معامله‌گر یا تریدر در بازه زمانی مشخص صورت می‌گیرد. مهم‌ترین استفاده میانگین متحرک ، تشخیص جهت روند و شناسایی سطوح مقاومت و حمایت است.

 

ارز دیجیتالواگرایی در اندیکاتور ها

زمانی که قیمت یک سهام در خلاف جهت اندیکاتورها حرکت کند به آن واگرایی گفته می‌شود. این حرکت گاهی بر خلاف دیگر داده‌ها است.

واگرایی‌ها به نوعی به تریدرها هشدار می‌دهد که بازار ضعیف یا در حال آماده شدن برای معکوس شدن است که از این لحاظ در تشخیص روند قدرت بازار، موثر می‌باشد.

 

نمودارها در تحلیل تکنیکال

مهم ترین ابزار برای اینکه بتوانید نمودار را تحلیل کنید استفاده از نمایش نمودار در سایت است. اگر به سایت های مرتبط با نمایش نمودار ارزها مانند تردینگ ویو سر زده باشید ، می‌­توانید نمودار ها را به سه صورت خطی، میله ای، شمعی (کندل) تماشا کنید .

نمودار خطی :

پایه ای ترین نوع نمودار می‌باشد که توسط آن می‌­توانید بخشی از تحرکات قیمت شامل (حداقل و حداکثر تمایلات خریداران و فروشندگان) را ببینید. این نمودار به صورت خطی به هم پیوسته است و تصویری دقیق از بازار را نشان می‌­دهد .

نمودار میله ای :

این نوع از نمودار، به صورت میله های عمودی نمایش داده می­‌شود. هر میله از دو علامت در هر سمت، از میله تشکیل شده است .

بالای میله حداکثر قیمت و پایین میله حداقل قیمت را نشان می‌دهند . علامتی که در سمت چپ میله قرار گرفته نشان ‌دهنده‌ی قیمت باز شدن و علامت سمت راستی نشانگر قیمت بسته شدن آن است .

نمودار کندلی :

نمودارهای شمعی نشان دهنده تغییرات قیمت سهام یا ارز در بازار هستند. هر شمع نشان دهنده یک واحد زمانی در هر بازه زمانی به شمار می‌رود. برای مثال اگر نمودار را در بازه زمانی روزانه بررسی می‌کنید، هر شمع نشان‌دهنده یک روز می­‌باشد.

کندل ها انواع مختلفی دارند و بعضی از اوقات در قسمت بالا و پایین بدنه خود، دارای سایه می‌باشند. اگر سایه  بالاتر از بدنه باشد، نشان از قدرت فروشندگان، و اگر سایه پایین تر از بدنه کندل باشد، نشان از قدرت خریدارن است.

 

بیتکوین
بیتکوین

 

آیا تحلیل تکنیکال می­‌تواند پاسخگوی نیاز سرمایه داران باشد؟

 

در بازارهای مالی نمی‌­توان در مورد آینده‌ی بازار صحبت کرد، اما می‌­توان از روش هایی برای تشخیص درست روند، استفاده کرد.

همانطور که هر روشی دارای مزایا و معایب خود است، این روش هم ویژگی های مخصوص خود را دارد.

این روش برخلاف تحلیل فاندامنتال (تحلیل براساس اخبار) می‌­باشد و بهتر است یک نوع استراتژی خاص در تحلیل تکنیکال برای خود پیدا کنید. سعی کنید یک نیم نگاهی هم به اخبار در مورد ارز مد نظر، داشته باشید.

 

نتیجه گیری :

در آخر باید بگویم، اگر می­‌خواهید در این بازار فعالیت داشته باشید، باید بتوانید انعطاف پذیر و همیشه در حال آموزش باشید. زیرا بسیاری از استراتژی ها، بعد از مدتی از بین می­‌روند و باید به دنبال جایگزین آن استراتژی، برای کسب سود باشید.

 

برای کسب اطاعات بیشتر درباره ی ارز دیجیتال ، پیشنهاد می کنیم مقاله ی” اصطلاحات ارز دیجیتال که باید بدانید ! ”  را مطالعه کنید! 

شرکت رمزگشا با چندین سال سابقه در زمینه تحلیل ارز دیجیتال و فارکس فعالیت می نماید . این شرکت دارای مشاوران متخصص می باشد. شما می توانید در هر ساعت  از روز با مشاوران این شرکت در ارتباط باشید.

 

نویسنده : آقای محمد سالاری 

 

4 پاسخ به “تحلیل تکنیکال و 8 کاربرد آن در بازارهای مالی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وارن بافت و استراتژی سرمایه گذاری

وارن بافت و استراتژی سرمایه گذاری

وارن بافت یکی از ثروتمندترین افراد دنیا می باشد . که بطور مداوم در لیست ثروتمندترین افراد  نشریاتی مانند فوربز قرار می­گیرد . وی  هم اکنون ( جولای 2023 ) با دارایی بیش از 115 میلیارد دلار هفتمین فرد ثروتمند جهان محسوب می­شود .

مطالعه بیشتر »
robot-Trader-رمزگشا-مقاله-ربات-تریدر-چیست-شاخص

ربات تریدر چیست ؟

ربات‌های تریدر به عنوان نمونه‌ای از هوش مصنوعی و ابزارهای خودکار در بازارهای مالی، با استفاده از الگوریتم‌ها و قوانین مشخص طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند. این ربات‌ها، قادر به تحلیل داده‌های بازار، تشخیص الگوهای معاملاتی، و اتخاذ تصمیمات مبتنی بر استراتژی‌های تجاری هستند. عملکرد این ربات‌ها بر پایه قواعد و قوانین قبلی تعیین می‌شود و به طور خودکار معاملات را انجام می‌دهند. این ویژگی‌ها باعث شده تا ربات‌های تریدر جایگاه ویژه‌ای در بازارهای مالی پیدا کنند و مورد توجه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران قرار گیرند.

مطالعه بیشتر »
Robot-Trader-شاخص-دانود-ربات-تریدر-رمزگشا

ربات تریدر و ویژگی های آن !

ربات تریدر به یک سیستم اتوماتیکی گفته می شود که براساس یک الگوریتم معینی ، به جای شما در بازار های ارز دیجیتال ترید انجام می دهد. شما با استفاده از یک ربات تریدر اتوماتیک ، می توانید بدون نیار به حضور خود ، کسب درآمد داشته باشید .همچنین قیمت خریداری و استفاده از این ربات های تریدر به گونه ای است که اکثریت افراد می توانند آن را خریداری و با استفاده ی صحیح از آن ، کسب درآمد داشته باشند.

مطالعه بیشتر »

fa_IRPersian