ارز دیجیتال ملی چیست؟

شاخص مقاله ارز دیجیتال ملی
ارز دیجیتال ملی نوعی پول نقد الکترونیکی می باشد که همانند ارز های فیات سنتی به دارندگان این اجازه را می دهد تا دسترسی به خدمات بانکی مرکزی پیدا کنند. افراد و یا کسب کارها با استفاده کردن از این پول الکترونیکی می توانند پرداخت ها و نقل و انتقال های خود را انجام دهند.

فهرست

  1. ارز دیجیتال ملی چیست ؟

ارز دیجیتال ملی نوعی پول نقد الکترونیکی می باشد که همانند ارز های فیات سنتی به دارندگان این اجازه را می دهد تا دسترسی به خدمات بانکی مرکزی پیدا کنند. افراد و یا کسب کارها با استفاده کردن از این پول الکترونیکی می توانند پرداخت ها و نقل و انتقال های خود را انجام دهند.

رمز ارز ملی، واسطه هایی مانند بانک های تجاری را از میان بر می دارد و به کاربران این اجازه را می دهد تا بدون واسطه بتوانند با بانک مرکزی ارتباط برقرار کنند. بنابراین افراد می توانند تراکنش های خود را مستقیم و بدون واسطه انجام دهند.

آنچه که باعث شد بانک های مرکزی به فکر ایجاد و ساخت ارز های دیجیتالی مخصوص خود باشند، ترس از دست دادن کنترل عرضه پول و سیستم ها پرداخت بعد از اوج گرفتن محبوبیت های ارز های دیجیتال بود. البته که ارز های دیجتالی تحت کنترل و نظارت بانک های مرکزی نمی باشد و تسلط پیدا کردن بانک مرکزی بر ارز های دیجیتال می تواند ثبات اقتصادی این بازار را دچار تضعیف کند.

مزایای رمز ارز ملی برای بانک های مرکزی

بانک ها می توانند سوابق مالی مانند مقدار سپرده افراد و تاریخچه تراکنش های انجام و ثبت شده را پیگیری کنند. دفتر کل توزیع شده به این نهاد ها امکان دریافت نسخه های تراکنش را می دهد. البته بر خلاف بلاک چین های عمومی، نسخه های بلاک چین مربوط به ارز های دیجیتال ملی ، تنها در دسترس نهاد های مالی مجزایی می باشند که مدیریت آن بر عهده بانک مرکزی می باشد. دسترسی پیدا کردن به بلاک چین هایی که ارز دیجیتال ملی از آن استفاده می کند، نیاز به مجوز ویژه بانک مرکزی دارد.

ارز های دیجیتال غیر متمرکز مانند بیت کوین و اتریوم دارای قانون خاص و مشخصی نمی باشند و با نوسانات بسیار زیادی روبرو می شوند، ولی ارز های دیجیتال ملی به دلیل وابسته بودن به ارز بومی کشور، دارای ارزشی ثابت و ومطمئن می باشد. ارز های دیجیتال ملی، دارای پایگاه داده متمرکزی می باشند که زیر نظر بانک مرکزی است. این پایگاه شماره سریال مخصوص و منحصر به فرد برای کوین های الکترونیکی عرضه می کند تا بتواند آن را شناسایی و پیگیری کند.

ارز دیجیتال ملی برای بانک مرکزی
ارز دیجیتال ملی برای بانک مرکزیارز دیجیتال

تفاوت ارز دیجیتال بانک مرکزی با دیگر ارز های دیجیتال

ارز های دیجیتال بانک مرکزی با سایر ارز های دیجیتال مبتنی بر دفتر کل توزیع شده ، مشابه می باشد. ولی این دو نوع اهداف های بسیار متفاوتی را دنبال می کنند. با رمزگشا همراه باشید تا تفاوت این دو ارز دیجیتال را باهم بررسی کنیم :

  • کنترل عرضه
  • نظارت
  • هزینه کمتر
  • پیگیری تراکنش ها

کنترل عرضه

ارز های دیجتال غیر متمرکز مانند بیت کوین دارای محدود عرضه هستند که در ابتدا در ساختار و پروتکل آنها تعیین و مشخص شده است و تغییر آن توسط هیچ نهادی امکان پذیر نمی باشد. ولی برای عرضه رمز ارز ملی، کاملا مدیریت آن به دست بانک مرکزی می باشد.

نظارت

در سیستم ارز دیجیتال ملی، یک نهاد مرکزی انتخاب می کند که کدام نهاد های مالی، امکان مدیریت در دفتر کل توزیع شده را دارند. این روند با روند بلاک چین هایی مانند بیت کوین تفاوت دارد و به هر کاربری این امکان را می دهد تا نرم افزار شبکه را بدون اجازه اجرا کند.

هزینه کمتر

طرفداران و مدافعان ارز دیجیتال ملی ادعا می کنند که به علت زیر ساخت های پروژه، دارایی های نسبتا متمرکز می توانند با هزینه پایین، پول را انتقال دهند. البته ایده اصلی این می باشد که رمز ارز ملی قابلیت اتصال بین نهاد های مالی را داشته باشد و با رفع کردن موانع ومشکلات در سیستم های مالی، بتواند انتقال پول را راحت تر و سریع تر انجام دهد.

پیگیری تراکنش ها

دفتر کل توزیع شده سوابق تمامی تراکنش ها را در اختیار کاربران قرار می دهد. بعضی از دولت ها مثل چین، دارای سیستم نظارتی می باشد و قصد دارند که از این اطلاعات برای نظارت بهتر و دقیق تر شهروندان خود استفاده کنند.

انواع ارز دیجیتال ملی

  1. ارز دیجیتال ملی خرد ( Retail CBDC )
  2. ارز دیجیتال ملی کلان ( Wholesale CBDC )

ارز دیجیتال ملی خرد

این روش بر روند پرداخت کسب و کار های کوچک تمرکز دارد. ارز دیجیتال ملی خرد، برای تراکنشهای زیاد ولی با ارزش کم عرضه می شود. این سیستم در دنیا یکسان است و از سه روش انجام می شود.

این نوع ارز دیجیتال می تواند در بانک مرکزی به دو شکل توکن دیجیتالی و حساب سپرده بانک مرکزی ارائه شود. برای نوع اول می توان جایگزین سکه و اسکناس و برای نوع دوم می توان برای باز کردن حساب سپرده و کسب سود استفاده کرد.

ارز دیجیتال ملی خرد در سه نوع مختلف به کاربران ارائه می شود :

  • مستقیم
  • غیر مستقیم
  • ترکیبی

مستقیم

این نوع مستقیم به بانک مرکزی مربوط می باشد. بانک مرکزی مدیریت سرویس های مالی و ثبت آن را بر عهده دارد. البته لازم به ذکر است که هیچ گونه واسطه ای حضور ندارد و این دارایی به تلاش های مالی و کاربران وابسته می باشد.

غیر مستقیم

از طریق موسسه و نهاد های مالی عرضه می شود و مسئولیت ثبت و ارتباط با افراد را بر عهده دارد.

ترکیبی

برخی از شرکت ها و افراد برای افزایش سود، دو نوع مستقیم و غیر مستقیم را با همدیگر ترکیب می کنند. رمز ارز ملی خرد علاوه بر امکان مشارکت واسطه ها، به کاربران کمک می کند تا بدون نیاز به شخص ثالث، بتوانند به راحتی به بانک مرکزی دسترسی داشته باشند.

ساخت کوین CBDC
ساخت کوین CBDC

ارز دیجیتال ملی کلان

این نوع ارز دیجیتال برای پرداخت های عمده داخلی و خارجی می باشد. این نوع ارز دیجیتال با هدف بهبود مدیریت ریسک و افزایش کارایی روند تسویه حساب های ایجاد شده به وجود آمده است. ارز دیجیتال کلان به دو نوع داخلی و بین المللی تقسیم می شود.

ارز دیجیتال ملی کلان داخلی

این نوع ارز دیجیتال به کاربران بزرگ تر و یا نهاد ها و سازمان ها کمک می کند تا بتوانند تراکنش هایی با ارزش زیاد را در مدت زمان کم انجام دهند. رمز ارز ملی کلان داخلی برای تراکنش های عمده بسیار حائز اهمیت می باشد.

ارز دیجیتال ملی کلان بین الملل

برای انجام شدن پرداخت ها در سطح بین الملل، ارز دیجیتال ملی کلان می تواند پیشنهاد بسیار خوب و مناسب برای انجام شدن این کارباشد. رمز ارز ملی کلان برای روند پرداخت شیوه های بسیار متعدد و مختلفی دارد و آن را برای کاربران ارائه می کند.

مزایای و معایب رمز ارز ملی

مزایای رمز ارز ملی

تشویق و آسان سازی سیستم

ارز دیجیتال ملی دارای مزایایی است که سایر فناوری ها مانند استیبل کوین ها از وجود آن بی بهره هستند. خطر های مربوط به نقدینگی، اعتبار رمز ارز ملی را به خطر نمی اندازد و به بیمه سپرده گذاری برای پشتیبانی کردن از این دارایی ها نمی باشد.

رمز ارز ملی می تواند روند را برای نوآوری هایی که مربوط به سیستم پرداخت است را تهیه کند و زمینه ای برای ارائه کردن راه حل ها را مهیا بسازد. همچنین بانک مرکزی امکان این را به کاربران می دهد تا بتوانند سرویس های مالی را برای نوع و مدل توزیع و عرضه جدید ایجاد نمایند.

پرداخت بین الملل

ارز دیجیتال ملی همکاری بین الملل برای ایجاد استاندارد ها و زیر ساخت های مناسب برای پرداخت ها انجام می شود. با استفاده از رمز ارز ملی در عرصه بین الملل، تراکنش ها به صورت قانونی و با هزینه کمتری انجام می شود.

دسترسی عمومی به پول امن بانک مرکزی

هرچند که ارز فیزیکی همچنان ابزار پرداخت مهمی در اکثر کشورها می باشد، اما استفاده کردن از آن با کاهش روبرو می باشد. ارز دیجیتال ملی جایگزین مناسبی برای پول نقد است و بر خلاف پول نقد با ریسک اعتبار و نقدینگی رو به رو نمی باشد.

معایب رمز ارز ملی

تغییر در روند فعلی بازار

ارز دیجیتال ملی امکان تغییر روند سیستم مالی کشور ها را دارد و احتمال دارد با افزایش پیدا کردن کاربران و کسب و کار ها از رمز ارز ملی، شبکه کاربران بانک تجاری کوچک تر شود. حذف کردن واسطه های مالی می تواند باعث شود تا حجم سپرده های بانکی کاهش یابد و منابع تامین مالی این بانک ها برای اعطای وام، از بین برود.

انواع ارز های دیجیتال بومی
انواع ارز های دیجیتال بومی

کاهش تسهیلات بانک

با عرضه کردن ارز های دیجیتال ملی، بانک ها تبدیل به رقیب های مستقیم ارائه دهنده خدمات پرداخت تبدیل می شوند و برخی از درآمد خود را از دست می دهند. با جذب کردن سرمایه به سوی ارز های دیجیتال ملی و کاهش یافتن سپرده بانکی، ارائه تسهیلات و وام های بانکی با مشکل روبرو خواهد شد و رشد اقتصادی دچار مشکل می شود

محدودیت جغرافیایی

اکثر ارز های دیجیتال ملی فقط در کشور های عرضه کننده پذیرفته می شوند که می تواند برای تبادل های بین الملل، فرد با مشکلات روبرو شود.

ورشکسته شدن بانک ها

رمز ارز ملی ممکن است باعث افزایش برداشت سرمایه ها از بانک توسط افراد شود و این موضو می تواند بانک ها را با ورشکستگی روبرو کند .

رمز ارز ملی در کشور های مختلف

کشور هایی مانند : ایران، آمریکا، جمهوری چک، اتریش، هنگ کنگ، کره جنوبی، مجارستان، روسیه، اتحادیه اروپا، سوئیس، ژاپن، کویت، کانادا، دانمارک و کشور های متعدد زیادی دارای ارز دیجیتال ملی می باشند.

سخن آخر

ارز دیجیتال ملی که زیر نظر بانک مرکزی می باشد، دارای مزایای و معایبی است که برای شما در این مقاله شرح شد. همچنین تفاوت رمز ارز ملی با دیگر ارز های دیجیتال را بازگو کرده ایم و انواع به کارگیرید از این نوع ارز را برای شما همراهان رمزگشا بیان کرده ایم. امیدوارم که از این مقاله برای شما آموزنده باشد.

شرکت رمزگشا با چندین سال سابقه در زمینه تحلیل ارز دیجیتال و فارکس فعالیت می‌نماید. آکادمی رمزگشا دارای دوره های تخصصی در زمینه هوش مالی ، تریدر حرفه ای فشرده و نیمه فشرده است . همچنین شرکت رمزگشا با بهره گیری از تحلیلگران و مشاوران باتجربه آماده انتقال این تجربیات به شما عزیزان می­باشد . شما می توانید در صورت نیاز با مشاوران ما در ارتباط باشید .

با تشکر از شما خواننده گرامی سایت رمزگشا که ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید .

8 پاسخ به “ارز دیجیتال ملی چیست؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وارن بافت و استراتژی سرمایه گذاری

وارن بافت و استراتژی سرمایه گذاری

وارن بافت یکی از ثروتمندترین افراد دنیا می باشد . که بطور مداوم در لیست ثروتمندترین افراد  نشریاتی مانند فوربز قرار می­گیرد . وی  هم اکنون ( جولای 2023 ) با دارایی بیش از 115 میلیارد دلار هفتمین فرد ثروتمند جهان محسوب می­شود .

مطالعه بیشتر »
robot-Trader-رمزگشا-مقاله-ربات-تریدر-چیست-شاخص

ربات تریدر چیست ؟

ربات‌های تریدر به عنوان نمونه‌ای از هوش مصنوعی و ابزارهای خودکار در بازارهای مالی، با استفاده از الگوریتم‌ها و قوانین مشخص طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند. این ربات‌ها، قادر به تحلیل داده‌های بازار، تشخیص الگوهای معاملاتی، و اتخاذ تصمیمات مبتنی بر استراتژی‌های تجاری هستند. عملکرد این ربات‌ها بر پایه قواعد و قوانین قبلی تعیین می‌شود و به طور خودکار معاملات را انجام می‌دهند. این ویژگی‌ها باعث شده تا ربات‌های تریدر جایگاه ویژه‌ای در بازارهای مالی پیدا کنند و مورد توجه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران قرار گیرند.

مطالعه بیشتر »
Robot-Trader-شاخص-دانود-ربات-تریدر-رمزگشا

ربات تریدر و ویژگی های آن !

ربات تریدر به یک سیستم اتوماتیکی گفته می شود که براساس یک الگوریتم معینی ، به جای شما در بازار های ارز دیجیتال ترید انجام می دهد. شما با استفاده از یک ربات تریدر اتوماتیک ، می توانید بدون نیار به حضور خود ، کسب درآمد داشته باشید .همچنین قیمت خریداری و استفاده از این ربات های تریدر به گونه ای است که اکثریت افراد می توانند آن را خریداری و با استفاده ی صحیح از آن ، کسب درآمد داشته باشند.

مطالعه بیشتر »

fa_IRPersian