صرافی متمرکز چیست؟

شاخص مقاله صرافی متمرکز چیست؟
صرافی متمرکز، پلتفرم های آنلاینی می باشند که برای خرید و فروش ارز دیجیتال به کار می رود. این صرافی از رایج ترین عواملی است که سرمایه گذاران برای معامله های خود استفاده می کنند.

فهرست

 چکیده صرافی متمرکز:

  • صرافی متمرکز، پلتفرم های آنلاینی می باشند که برای خرید و فروش ارز دیجیتال به کار می رود.
  • صرافی های غیر متمرکز کنترل بیشتری نسبت به صرافی های متمرکز ارائه می کنند.
  • صرافی های متمرکز به پلتفرم های خود کنترل بیشتری بر کاربران خود می دهد و محبوبیت بیشتری دارند.
  • صرافی DEX در مقابل خدماتی که به کاربران ارائه می دهد، کارمزد بالایی را دریافت می کند. این کارمزد بستگی به حجم معامله شما دارد.

 

صرافی متمرکز چیست؟

صرافی متمرکز، پلتفرم های آنلاینی می باشند که برای خرید و فروش ارز دیجیتال به کار می رود. این صرافی از رایج ترین عواملی است که سرمایه گذاران برای معامله های خود استفاده می کنند.

اکثر سرمایه گذاران، صرافی متمرکز ارز دیجیتال را یکی از مهم ترین عوامل برای تراکنش ها می دانند.

بعضی از سرمایه گذاران ممکن است که مفهوم  DEX را تا حدودی اشتباه بدانند، زیرا اکثر اوقات ارز های دیجیتال با عنوان غیر متمرکز ذکر می شود و متمرکز بودن صرافی به چه معنا می تواند باشد؟

در این نوع صرافی، شخص ثالث وجود دارد. خریداران و فروشندگان به شکل یکسان برای رسیدگی به دارایی ها اعتماد و اطمینان دارند.

تاریخچه  DEX

بعد از عرضه شدن بیتکوین که در سال 2009، کاربران تنها از طریق 2 راه می توانستند این رمزارز را به دست آورد. اولین راه این بود که کاربر بتواند خود آن را استخراج نماید و راه دوم معامله کردن آن می باشد. در سال 2010 صرافی متمرکز ارز دیجیتال به نام Mt Gox راه اندازی شد و در سال 2011 صرافی های دیگری مانند ویرواکس ( virwox )  و تریدهیل ( tradhill ) تاسیس و راه اندازی شد. اولین هک این نوع صرافی در سال 2014 در صرافی Mt Gox رخ داد که نزدیک به 850 هزار واحد بیتکوین را به سرقت برد و این صرافی را دچار ورشکستگی کرد.

علت اصلی راه اندازی این نوع صرافی، این می باشد که اجرایی کردن  نظارت و امنیت در بانک ها نمی تواند بر عهده یک فرد باشد. درباره  DEX هم همین موضوع لحاظ می شود. سرمایه گذاران اعتماد دارند که تراکنش هایشان با اطمینان بیشتر انجام می شود.

کاربر صرافی متمرکز
کاربر صرافی متمرکز

تفاوت بین صرافی متمرکز و صرافی غیر متمرکز چیست؟

صرافی های غیر متمرکز کنترل بیشتری نسبت به صرافی های متمرکز ارائه می کنند، زیرا از سیستم های همتا به همتا که به کاربران امکان کنترل کامل حساب هایشان را می دهد،استفاده می کنند. صرافی های متمرکز به پلتفرم های خود کنترل بیشتری بر کاربران خود می دهد و به همین دلیل است که صرافی های غیر متمرکز محبوبیت بیشتری دارند.

این نوع صرافی برای انجام شدن معاملات از ارز فیات به ارز دیجیتال و یا بالعکس استفاده  می کند. همچنین می توان از این صرافی برای انجام شدن معامله بین دو ارز دیجیتال استفاده کرد.

صرافی غیر متمرکز به نسبت به صرافی متمرکز از محبوبیت کمتری برخوردار می باشد و تعداد صرافی غیر متمرکز نسبت به صرافی متمرکز، بیشتر است و در تلاش هستند که به محبوبیت صرافی متمرکز دست پیدا کنند.

3 تفاوت اصلی آن ها، موارد زیر می باشند.

  • کنترل سرمایه
  • احراز هویت
  • نقدینگی

کنترل سرمایه

در صرافی متمرکز دارایی شما باید در اختیار صرافی قرار بگیرد و کاربران می توانند سرمایه خود را به صورت انحصاری داشته باشند. ولی در صرافی غیر متمرکز، امنیت کلید های خصوصی بر عهده خود کاربر می باشد.

احراز هویت

در صرافی متمرکز احراز هویت الزامی و واجب می باشد و باید فرد مشخصات خود را حتی ممکن است آدرس محل زندگی خود را در صرافی ثبت کند ولی احراز هویت در صرافی غیر متمرکز الزامی و واجب نیست.

نقدینگی

همانطور که گفته ایم، در صرافی متمرکز نقدینگی بالایی وجود دارد و باعث می شود تا انجام شدن تراکنش ها با سرعت بالاتری انجام شود، این در حالی است که در صرافی غیر متمرکز نقدینگی کمتری وجود دارد که این صرافی با مشکل روبرو می شود و انجام شدن تراکنش معاملات با تاخیر زیادی انجام می شود.

مزایای صرافی متمرکز چیست؟

  • کاربر پسند
  • مورد اطمینان و امنیت
  • نقدینگی
  • حجم معاملات
  • سرعت

کاربر پسند

این نوع صرافی برای سرمایه گذاران و معامله گران دارای محیطی بسیار راحت و ساده می باشد. ای درحالی است که صرافی غیر متمرکز دارای محیطی پیچیده و سخت است.

مورد اطمینان و امنیت

صرافی DEX بیشتر از صرافی غیر متمرکز در معرض هک قرار می گیرد و برای هک کردن همچین سیستمی باید از دیوار های دفاعی عبور کرد تا به دارایی افراد رسید. البته هک کردن این نوع صرافی تقریبا غیر ممکن است و برای دسترسی پیدا کردن به دارایی و اطلاعات کاربران باید حساب افراد را به صورت جداگانه هک کرد.

هنگام انجام شدن تراکنش ها، صرافی متمرکز دارای یک لایه حفاظت شده می باشد تا دارایی کاربران را حفظ کند.

نقدینگی

از بزرگترین معایبی که در صرافی غیر متمرکز وجود دارد، نقدینگی ناکافی برای معاملات می باشد که باعث می شود انجام شدن یک تراکنش تا مدت ها طول بکشد. ولی در این نوع صرافی نقدینگی بسیار بالا و تبدیل ارز فیات به ارز دیجیتال وجود دارد که در صرافی غیر متمرکز امکان تبدیل شدن ارز فیات به ارز وجود ندارد.

حجم معاملات

این نوع صرافی به دلیل محبوبیت و گسترش بیشتر در بین کاربران، دارای حجم معاملات بسیار زیادی می باشد و در صرافی غیر متمرکز، حجم معاملات انجام شده نسبت به صرافی متمرکز بسیار کمتر است.

سرعت

در صرافی متمرکز به دلیل نقدینگی زیادی که رخ می دهد، تراکنش ها با سرعت بالاتری انجام داده می شوند.

انواع صرافی های ارز دیجیتال
انواع صرافی های ارز دیجیتال

معایب صرافی متمرکز چیست؟

  • مورد حمله هک
  • کارمزد بالا
  • کنترل کامل سرمایه
  • احراز هویت
  • کمبود نقدینگی

 

مورد حمله هک

همانطور که گفته ایم به دلیل اینکه حجم بسیار زیادی از معاملات در  DEX رخ می دهد، گاها معاملات روزانه حتی ممکن است به میلیارد ها دلار برسد، که این ارقام باعث انگیزه برای سارقان می باشد.

کارمزد

این نوع صرافی در مقابل خدماتی که به کاربران ارائه می دهد، کارمزد بالایی را دریافت می کند. این کارمزد بستگی به حجم معامله شما دارد. هرچه معامله بزرگتری را انجام دهید، باید کارمزد بیشتری را پرداخت کنید.

محبوب ترین صرافی های متمرکز کدامند؟

  • بایننس ( Binance )
  • کوین بیس ( Coinbase )
  • بیت فینکس ( Bitfinex )
  • کوکوین ( KuCoin )
  • اف تی ایکس ( FTX )

بایننس

صرافی بایننس از نظر معاملات روزانه در بین سایر صرافی های موجود، بیشترین حجم معامله ها را دارد. این صرافی جزو محبوب ترین صرافی ها می باشد. در این صرافی می توان بیش از 300 رمز ارز را معامله کرد. بایننس در سال 2017 توسط فردی به نام چانگ پنگ ژائو تاسیس شد. 15 میلیون دلار از عرضه اولیه بایننس کوین صرف تاسیس و ساخت صرافی بایننس شد. بایننس صرافی متمرکزی می باشد که دارای خدمات متنوعی است و به کاربران خود این خدمات را ارائه می دهد.

بایننس نظیر به نظیر می باشد و با این قابلیت کاربران می توانند ارز های دیجیتالی خود را مستقیما انجام دهند. کارمزد این صرافی بسیار پایین است که کارمزد آن برای یک تراکنش فقط 0.1 تا 0.2 درصد می باشد. از دیگر خدمات ویژه این صرافی می توان به سرویس پس انداز، استیکینگ، استخر استخراج، و وام ارز دیجیتال اشاره کرد.

کوین بیس

معروف ترین صرافی ارز دیجیتال در ایالات متحده آمریکا می باشد. این صرافی جزو اولین صرافی های ارز دیجیتال است که در سال 2012 به منظور خرید و فروش بیتکوین تاسیس شد. در حال حاضر می توان در این صرافی بیش از 110 ارز دیجیتال را مبادله کرد.بیش از 75 میلیون کاربر در این صرافی فعال هستند.

کارمزد تراکنش در این صرافی متغیر می باشد و برای معاملاتی که بیش از 200 دلار می باشد به صورت درصدی محاسبه می گردد. کوین بیس 98 درصد از سرمایه کاربران خود را با استفاده کردن ازیک سیستم ذخیره سازی آفلاین، در شبکه صندوق امانات آن را ذخیره می کند.

نفاوت صرافی های کریپتو

بیت فینکس

از بهترین صرافی های موجود ارز دیجیتال می باشد که در سال 2012 تاسیس شد. این صرافی متمرکز در هنگ کنگ قرار دارد. بیت فینکس دارای خدمات متعددی از جمله سرویس سهام گذاری، وام دهی ارز دیجیتال، سرویس های خارج از بورس اشاره کرد.

بیت فینکس دارای محیط گرافیکی بسیار پیشرفته و جذاب می باشد. امکان استفاده از نمودار پیشرفته و دسترسی به بازار ساز خودکار برای کاربران فراهم شده است. این صرافی در سال 2014 برای اولین بار مورد حمله هک قرار گرفت و 1500 بیت کوین از این صرافی دزدیده شد.

کوکوین

کوکوین صرافی متمرکز محبوب در بین کاربران ارز دیجیتال می باشد. این صرافی ارز های دیجیتال را به خصوص رمز ارز های تازه تأسیس شده و کوچک را به کاربران خود ارائه می دهند. کوکوین امکان مبادله بیش از 400 نوع ارز دیجیتال را برای کاربران خود فراهم کرده است. این صرافی در سال 2017 توسط فردی به نام میکائیل گن تاسیس شد. کوکوین فقط از ارز های دیجیتال پشتیبانی می کند.

محیط کاربری و آسان این صرافی، در بین کاربران بسیار مورد توجه واقع شده و برای افراد تازه وارد در این عرصه بسیار کارآمد خواهد بود. نرم افزار این صرافی برای سیستم عامل اندروید و ios قابل دسترس می باشد. همچنین کارمزد این صرافی بسیار پایین بوده است و کارمزد تراکنش در کوکوین فقط 0.01 درصد می باشد.

اف تی ایکس

از جدید ترین صرافی متمرکز می باشد که در سال 2019 تاسیس شده است. اف تی ایکس علاوه بر مبادله انواع ارز دیجیتال، از ارز فیات هم پشتیبانی می کند. برخی از خدمات بازار ارز دیجیتال مانند توکن های لوریچ دار و قرارداد های موو توسط این صرافی معرفی شد. این صرافی دارای خدمات متعددی مانند ارائه نقدینگی، محیط کاربری ساده و امکان برداشت را به مشتریان خود ارائه می دهد. اف تی ایکس به دلیل سیستم های پیشرفته امنیتی تا کنون مورد حمله هک قرار نگرفته است.

سخن آخر

DEX در سال 2010 برای اولین بار تاسیس شد. در این مقاله تفاوت صرافی متمرکز با صرافی غیر متمرکز را بیان کرده ایم. از مهم ترین تفاوت این دو نوع صرافی نقدینگی آن می باشد. نقدینگی رد صرافی های متمرکز بیشتر است بنابراین سرعت تراکنش ها بسیار بالا می باشد. این نوع صرافی دارای مزایای و معایبی می باشد که آن را بازگو کرده ایم. همچنین محبوب ترین و معروف ترین صرافی های متمرکز را برای شما مخاطبان همیشگی رمزگشا معرفی کرده ایم. امیدوارم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

 

3 responses to “صرافی متمرکز چیست؟”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

وارن بافت و استراتژی سرمایه گذاری

وارن بافت و استراتژی سرمایه گذاری

وارن بافت یکی از ثروتمندترین افراد دنیا می باشد . که بطور مداوم در لیست ثروتمندترین افراد  نشریاتی مانند فوربز قرار می­گیرد . وی  هم اکنون ( جولای 2023 ) با دارایی بیش از 115 میلیارد دلار هفتمین فرد ثروتمند جهان محسوب می­شود .

مطالعه بیشتر »
robot-Trader-رمزگشا-مقاله-ربات-تریدر-چیست-شاخص

ربات تریدر چیست ؟

ربات‌های تریدر به عنوان نمونه‌ای از هوش مصنوعی و ابزارهای خودکار در بازارهای مالی، با استفاده از الگوریتم‌ها و قوانین مشخص طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند. این ربات‌ها، قادر به تحلیل داده‌های بازار، تشخیص الگوهای معاملاتی، و اتخاذ تصمیمات مبتنی بر استراتژی‌های تجاری هستند. عملکرد این ربات‌ها بر پایه قواعد و قوانین قبلی تعیین می‌شود و به طور خودکار معاملات را انجام می‌دهند. این ویژگی‌ها باعث شده تا ربات‌های تریدر جایگاه ویژه‌ای در بازارهای مالی پیدا کنند و مورد توجه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران قرار گیرند.

مطالعه بیشتر »
Robot-Trader-شاخص-دانود-ربات-تریدر-رمزگشا

ربات تریدر و ویژگی های آن !

ربات تریدر به یک سیستم اتوماتیکی گفته می شود که براساس یک الگوریتم معینی ، به جای شما در بازار های ارز دیجیتال ترید انجام می دهد. شما با استفاده از یک ربات تریدر اتوماتیک ، می توانید بدون نیار به حضور خود ، کسب درآمد داشته باشید .همچنین قیمت خریداری و استفاده از این ربات های تریدر به گونه ای است که اکثریت افراد می توانند آن را خریداری و با استفاده ی صحیح از آن ، کسب درآمد داشته باشند.

مطالعه بیشتر »

en_USEnglish