استخراج نقدینگی چیست؟

عکس شاخص مقاله استخراج
کاربران در سیستم غیر متمرکز مالی فعالیت می کنند و با توجه به فعالیت خود، پاداش هایی به صورت توکن دریافت می کنند به این روند، استخراج نقدینگی می گویند.

فهرست

استخراج نقدینگی چیست؟

کاربران در سیستم غیر متمرکز مالی فعالیت می کنند و با توجه به فعالیت خود، پاداش هایی به صورت توکن دریافت می کنند به این روند، استخراج نقدینگی می گویند.

استخراج نقدینگی یا لیکوییدیتی ماینینگ ( Liquidity Mining ) توسط صرافی IDEX برای اولین بار مطرح و در سال 2017 تاسیس شد. در سال های 2019 پروتکل هایی مانند چین لینک و سینتیکس باعث توسعه آن شدند و در سال 2020 مورد استفاده کامل بازار ارز دیجیتال قرار گرفت.

پروتکل وام دهی کامپوند با ارائه کردن توکن بومی خود و اجرایی کردن آن در استخراج نقدینگی توانست پشرفت بسیار زیادی را تجربه کند. بعد از این اتفاق، توکن مخصوص مارکت کپ به نزدیک قیمت 800 میلیون دلار رسید. در حال حاضر پلتفرم های بسیار زیادی از این قابلیت در ساختار خود استفاده می کنند.

استخراج نقدینگی از اصلی ترین مولفه های دیفای ( DeFi ) می باشد که از سال 2020 یکی از قابلیت فراگیر در حوزه ارز دیجیتال قرار گرفته است. این قابلیت باعث شده تا حجم معاملات در صرافی های غیر متمرکز بسیار زیاد شود. استخراج نقدینگی روشی برای توزیع کردن توکن ها می باشد. البته اکثر این توکن ها برای پلتفرم های غیر متمرکز می باشد.

استخراج نقدینگی و بیتکوین
استخراج نقدینگی و بیتکوین

کاربرد استخراج نقدینگی در دیفای

همانطور که در مقاله دیفای چیست؟ توضیح دادیم، یک پلتفرمی است که در بازار ارز دیجیتال بسیار مشهور ومحبوب است و خدمات بسیار زیاد و ویژه دارد که استخراج نقدینگی یکی از این ویژگی ها می باشد. صرافی غیر متمرکز برای تامین کردن نقدینگی خود خدماتی از جمله وام دهی، ارائه می دهد که سرمایه آن در استخر نقدینگی ذخیره می شود. بنابراین ماینر به استخراج نقدینگی می پردازد و آن را تامین می کند. پس به عنوان سود، پاداش خود را دریافت می کند.

توکن های مخصوص و بومی پلتفرم های غیر متمرکز، دارای کد نویسی های مخصوص توسط پروتکل می باشند که استفاده کردن از آن خارج دیفای امکان پذیر نیست. اما بالا رفتن نقدینگی آن، باعث ایجاد بازار های معاملاتی و خلاقانه می شود.

نقدینگی بازار چیست ؟

قبل از اینکه بخواهیم بیشتر درباره استخراج نقدینگی توضیح دهیم، بهتر است نقدینگی بازار را در ابتدا برای شما شرح دهیم. نقدینگی مهم ترین مولفه های رمز ارز و صرافی می باشد که به چندین عوامل مانند : سرعت تراکنش، اسپرد، عمق تراکنش و کاربرد وابسته است.

سرعت تراکنش

اگر نقدینگی کم باشد با تاخیر در انجام شدن تراکنش ها مواجه می شوید و پردازش و اجرایی شدن سفارش های لیمیت دار، امکان دارد با تاخیر بسیار زیادی انجام شود. از سمت دیگر برای جفت ارز هایی که دارای نقدینگی بسیار زیادی می باشد، پردازش آن فقط چند ثانیه طول می کشد.

اسپرد

از مهم ترین معیار نقدینگی بازار است که بیانگر تفاوت قیمت و درخواست پیشنهادی برای سرمایه می باشد. به عبارت دیگر، بالاترین قیمت در سفارش های خرید در دفتر سفارش ها Bid Price و به کمترین قیمت Ask Price گفته می شود. هر چه اسپرد در سفارش ها کمتر باشد، نقدینگی آن بیشتر می شود.

عمق تراکنش

Transaction Depth یا عمق تراکنش، برای سطح ثبات قیمت مورد استفاده واقع می شود. هرچه عمق یک تراکنش بیشتر باشد، تاثیر تعداد معینی از تراکش بر قیمت کمتر خواهد شد.

کاربرد

از عوامل تعین کننده در استخراج نقدینگی می باشد. هر چه یک رمز ارز مورد استفاده بیشتری قرار بگیرد، نقدینگی آن بیشتر خواهد بود و اگر فروشنده بیشتر آن رمز ارز را به عنوان یک واسطه پرداختی قبول کند، پذیرش آن رمزارز و افزایش کاربرد آن

رمز ارز اتریوم
رمز ارز اتریوم

در تراکنش ها سهیم خواهد بود.

مزایای استخراج نقدینگی

  • توسعه نقدینگی
  • بهبود کشف قیمت
  • استراتژی بازاریابی مطلوب
  • توزیع برابر با موانع کمتر

توسعه نقدینگی

اصلی ترین هدف پلتفرم مالی غیرمتمرکز این است که یک استخر نقدینگی غیر متمرکز خوب و مطلوبی داشته باشند و با ارائه کردن خدمات تشویقی برای کاربران خود، باعث شود که کاربران نقدینگی بیشتری انجام دهند. استخراج نقدینگی و سود آن به کاربران تعلق می گیرد و به عنوان یکی از قسمت های تشویقی عمل می کند. این موضوع در حالی است که نقدینگی کل سرمایه های موجود از مولفه های مهم و اساسی  نقدینگی کل سیستم خواهد بود. زیرا پروژه های غیر متمرکز، دارای استخر نقدینگی مخصوصی نمی باشند و نمی توانند نقدینگی ثابت را مهیا کنند.

بهبود کشف قیمت

از زمان ورود بلاک چین به بازار ارز دیجیتال، توانسته پیشرفت های بسیار چشم گیری داشته باشد. به علت وجود بلاک چین، پروژه و پلتفرم های بسیار زیادی تاسیس شد که استخراج نقدینگی می تواند همانند یک پل ارتباطی عمل کند. به عبارت دیگر سرعت ارزش معاملات افزایش پیدا کرده و قیمت دارایی های مختلف سریع تر و بهتر کشف می شود. Price Discovery به این معنا است که تریدر ها شناخت بهتر و دید بازتر به میزان عرضه و تقاضای دارایی های مختلف دارند. به همین دلیل می توانند از قبل برای فرصت های که قرار است در آینده رخ دهد در بازار رمز ارز ها استفاده کنند. استخراج نقدینگی می تواند تغییر زیادی در منابع ایجاد کند. به همین دلیل سرمایه گذاران و سازمان ها و نهاد های مالی مختلف می توانند با توجه به قیمت دارایی ها، تصمیم های بهتر و منطقی تری بگیرند.

استراتژی بازاریابی مطلوب

از دیگر مزایای استخرج نقدینگی این است که برای افزایش آگاهی عمومی و جلب توجه تبلیغاتی بسیار مفید واقع می شود. البته باید به این نکته دقت کنید که کل بودجه استخراج نقدینگی شبکه در کمپین معرفی آن محصول صرف نشود.

توزیع برابر با موانع کمتر

از دیگر ویژگی استخراج نقدینگی این می باشد که افرادی که قصد دارند در امور مالی شرکت کنند، اما سرمایه کافی برای انجام دادن آن ندارند. در واقع استخراج نقدینگی یکی از راه های مناسب برای کسب درآمد از بازار ارز دیجیتال می باشد.

استخراج سرمایه از بازار
استخراج سرمایه از بازار

معایب استخراج نقدینگی

صرافی های غیر متمرکز، دارای ساختار نوینی هستند که برای فعالیت کردن در حال رقابت می باشند. این پلتفرم ها از زمان آغاز کار خود تا به حال، پیشرفت های بسیار زیادی را کسب کرده اند و قابلیت این را دارند که پیشرفت های زیاد و توسعه بیشتری داشته باشند. بنابراین امکان دارد که برخی از این پلتفرم ها دارای نقاط ضعف همچون امنیتی شوند. از ضعف های امنیتی این پلتفرم ها این می باشد که امکان دارد مورد حمله هکر ها قرار بگیرند و در یکی از این حملات، یک استخر نقدینگی مورد هک واقع شود.

برخی از این پلتفرم ها متن باز هستند و کدهای خود را انتشار عمومی می دهند. در این صورت شما می توانید به طور کامل به آن پروژه دسترسی پیدا کنید. همچنین می توانید آن را تست کنید. پس پلتفرمی را برای استخرج نقدینگی انتخاب کنید که مطمئن و کاملا امن باشد و خدمات خود را به کاربرانش ارائه دهد و همچنین نتایج را به صورت عمومی به انتشار بگذارد.

پروتکل استخراج نقدینگی

  • مبتنی بودن بر بازاریابی
  • غیر متمرکز بودن
  • تدریجی بودن غیر متمرکز

مبتنی بودن بر بازاریابی

پروتکل هایی که مبتنی بر بازاریابی هستند، قبل از عرضه شدن آن به بازار، مورد معرفی قرار می گیرند. به همین دلیل افراد می توانند به مشارکت آن قبل از ارائه شدن آن به بازار، بپردازند. بنابراین توسعه دهندگان این پروژه ها قبل از عرضه شدن به بازار، آن ها را معرفی می کنند تا بتواند طرفداران زیادی را جذب کنند. در نهایت بازاریابی کمک می کند تا نقدینگی لازم برای آغاز پروژه تهیه شود.

غیر متمرکز بودن

استخراج نقدینگی و پروژه ها با هدف غیر متمرکزی فعالیت خود را آغاز می کنند. بنابراین تلاش می کنند تا دنبال راه های جذاب و هیجان انگیز برای پاداش دادن به اعضای فعال خود، باشند. یکی از این راه ها، دریافت کردن توکن مخصوص و بومی می باشد.

تدریجی بودن غیر متمرکز

پروژه های غیر متمرکز تدریجی که هنوز به طور کامل غیر متمرکز نشده اند، تحت کنترل و مدیریت کامل کاربران نمی باشد. به همین علت توسعه دهندگان برای این نوع سبک از پروژه بعد از ارائه شدن آن، مدت زمان معینی برای سبک و نوع نظارتی آن در نظر می گیرند. البته قبل از این نوع نظارت، توکن های بومی و مخصوص این پلتفرم ها در بازار موجود می شوند.

پلتفرم های ارائه دهنده استخراج نقدینگی

  • یونی سواپ
  • کامپاند
  • آوه

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل استخراج نقدینگی را به شما همراهان همیشگی رمزگشا توضیح دهیم. قابلیت های این استخراج نقدینگی بسیار زیاد و برای کاربران بسیار محبوب می باشد. همچنین پلتفرم هایی که از این قابلیت پشتیبانی می کند را به شما معرفی کرده ایم. امیدوارم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

شرکت رمزگشا با چندین سال سابقه در زمینه تحلیل ارز دیجیتال و فارکس فعالیت می‌نماید. آکادمی رمزگشا دارای دوره های تخصصی در زمینه هوش مالی ، تریدر حرفه ای فشرده و نیمه فشرده است . همچنین شرکت رمزگشا با بهره گیری از تحلیلگران و مشاوران باتجربه آماده انتقال این تجربیات به شما عزیزان می­باشد . شما می توانید در صورت نیاز با مشاوران ما در ارتباط باشید .

با تشکر از شما خواننده گرامی سایت رمزگشا که ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید .

10 پاسخ به “استخراج نقدینگی چیست؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وارن بافت و استراتژی سرمایه گذاری

وارن بافت و استراتژی سرمایه گذاری

وارن بافت یکی از ثروتمندترین افراد دنیا می باشد . که بطور مداوم در لیست ثروتمندترین افراد  نشریاتی مانند فوربز قرار می­گیرد . وی  هم اکنون ( جولای 2023 ) با دارایی بیش از 115 میلیارد دلار هفتمین فرد ثروتمند جهان محسوب می­شود .

مطالعه بیشتر »
robot-Trader-رمزگشا-مقاله-ربات-تریدر-چیست-شاخص

ربات تریدر چیست ؟

ربات‌های تریدر به عنوان نمونه‌ای از هوش مصنوعی و ابزارهای خودکار در بازارهای مالی، با استفاده از الگوریتم‌ها و قوانین مشخص طراحی و پیاده‌سازی می‌شوند. این ربات‌ها، قادر به تحلیل داده‌های بازار، تشخیص الگوهای معاملاتی، و اتخاذ تصمیمات مبتنی بر استراتژی‌های تجاری هستند. عملکرد این ربات‌ها بر پایه قواعد و قوانین قبلی تعیین می‌شود و به طور خودکار معاملات را انجام می‌دهند. این ویژگی‌ها باعث شده تا ربات‌های تریدر جایگاه ویژه‌ای در بازارهای مالی پیدا کنند و مورد توجه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران قرار گیرند.

مطالعه بیشتر »
Robot-Trader-شاخص-دانود-ربات-تریدر-رمزگشا

ربات تریدر و ویژگی های آن !

ربات تریدر به یک سیستم اتوماتیکی گفته می شود که براساس یک الگوریتم معینی ، به جای شما در بازار های ارز دیجیتال ترید انجام می دهد. شما با استفاده از یک ربات تریدر اتوماتیک ، می توانید بدون نیار به حضور خود ، کسب درآمد داشته باشید .همچنین قیمت خریداری و استفاده از این ربات های تریدر به گونه ای است که اکثریت افراد می توانند آن را خریداری و با استفاده ی صحیح از آن ، کسب درآمد داشته باشند.

مطالعه بیشتر »

fa_IRPersian